Český premiér by sa rád priživil na značke Československa. FOTO - ČTK |
Paroubkovi táto myšlienka prišla na um v Paríži, kde bol pred referendom o euroústave podporiť tamojších socialistov a bol predstavený ako ministerský predseda roky neexistujúceho Československa. "Pri tej príležitosti ma starosta Paríža predstavil ako premiéra Československej republiky. To už bolo príliš. Ale uvedomil som si, že to Československo je stále ešte vnímanou, a dobre vnímanou značkou," vysvetlil premiér.
Ako si realizáciu dobrého mena Československa predstavuje napríklad v Argentíne, Čile, Kanade či v USA, vysvetlil takto: "V niektorých krajinách sa skutočne dá spolupracovať veľmi intenzívne s českými aj slovenskými menšinami. Myslím si, že mnoho Slovákov uvažuje čechoslovakisticky. To je jedna z vecí, ktorá nám v našom repertoári zahraničnej politiky chýbala. Ale uvidíme, či to ministerstvo zahraničných vecí bude považovať za dobrý námet."
Ideu s využitím značky Československo prezentoval Paroubek celkom nečakane v pondelok na porade českých diplomatov v Prahe. Ako vtedy podotkol, pojem Československo by mohol Českej republike pomôcť vrátiť sa na trhy, ktoré po roku 1989 Praha aj Bratislava opustili. Český premiér sa preto zaujímal, či česká diplomacia nemá túto problematiku nejako rozpracovanú.
"Nie je to príjemné vo vzťahu k vašim slovenským kolegom, ale počínajúc priemyselnými a spotrebnými výrobkami, cez kultúru až po absolventov československých vysokých škôl je pojem Československo devízou, nad praktickým využitím ktorej stojí za to sa zamyslieť. Ak ministerstvo zahraničných vecí má k dispozícii nejaký stručný, ale praktický materiál na túto tému, rád sa s ním oboznámim," povedal Paroubek českým diplomatom. (tasr)