Neprestížna podoba výstavy finalistov prestížnej ceny

Cena Oskára Čepana sa zvykne označovať za najprestížnejšiu slovenskú cenu pre mladých výtvarníkov. Umiestnenie diel finalistov do priestorov galérie v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy by malo prehliadke dodávať oficiálnou inštitúciou posvätený ..

Obmedzia sa domáce výstavy súčasného umenia na klasické "neproblematické" médiá? Výrez z maľby víťaza Ceny Oskára Čepana Jána Vasilka. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL


Cena Oskára Čepana sa zvykne označovať za najprestížnejšiu slovenskú cenu pre mladých výtvarníkov. Umiestnenie diel finalistov do priestorov galérie v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy by malo prehliadke dodávať oficiálnou inštitúciou posvätený charakter. O vhodnosti či nevhodnosti týchto priestorov sa vedú diskusie už dlhší čas. Diskusia by sa však nemala obmedziť iba na túto tému.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak sa divák rozhodne navštíviť výstavu týždeň pred jej ukončením, ostanú mu po tom, ako si ju pozrie, zmiešané pocity. Zo štyroch prezentácií finalistov neutrpela ujmu iba jedna - našťastie práve víťazova, nakoľko ide o maľbu. Horšie je to v prípade autorky Ingrid Višňovskej. Jej video Space je premietané na stenu nad schodiskom, žiaľ, nie je takmer vôbec viditeľné pre svetlo z rozmerného lustra, ktorý visí pri ňom. Keďže video je výrazné práve svetelnými efektmi, zmysel diela väčšine divákov unikne. Prvý týždeň výstavy boli kustódky ochotné pre divákov vypínať svetlo, postupom času to však už neplatí.

SkryťVypnúť reklamu

Lepšie neobišiel ani druhý finalista Radovan Čerevka. Jeho dielo Hmatateľný dôkaz je plastickým modelom Čečenska umiestneným v stane. Hranice modelu sú fosforeskujúce, preto sú viditeľné len po zhasnutí svetla. Ochota kustódov upozorňovať na tento efekt sa takisto časom vytratila. Ak sa divák podľa zatemnenej miestnosti dovtípi, že súčasťou výstavy je aj videoprojekcia a požiada o jej pozretie, odprezentované mu je len záverečné zo série štyroch videí.

Vraj návštevníkom stačí pol minúty, inak je štvorminútové video príliš dlhé. Ak nepoznáte pôvodný charakter diela, zostane pre vás neznámy. Že to výrazne mení autorský zámer, nie je asi až tak podstatné. Zrejme naozaj platí nasledujúce konštatovanie Radovana Čerevku:

"Ak chce byť autor na Slovensku odprezentovaný podľa svojho zámeru, mal by sa zrejme vyhnúť formám ako je videoinštalácia, pretože je na obsluhu príliš komplikovaná."

SkryťVypnúť reklamu

Najhoršie dopadol Radim Labuda, ktorého videá počas minuloštvrtkovej návštevy galérie nefungovali vôbec. Podľa ústnej informácie nastal problém s káblami. Je zaujímavé uvažovať nad tým, či by rovnaká situácia mohla nastať aj vtedy, ak by víťazné dielo bolo videoinštaláciou, v tom prípade by ho zrejme divák neuvidel. Takto mu ušlo "iba" dielo finalistu.

Jana Oravcová z Nadácie - Centra súčasného umenia, organizátora Ceny Oskára Čepana, vzniknutú situáciu komentuje: "My ako organizátorská inštitúcia sa spoliehame na profesionálny prístup Galérie mesta Bratislavy ako hosťujúcej inštitúcie. Po tom, čo im poskytneme všetko potrebné technické zabezpečenie, ostáva jeho obsluha a prezentácia diel na ich zamestnancoch." Radim Labuda dodáva: "Je to, žiaľ, veľmi typická situácia. Galéria mesta Bratislavy by mala zamestnať aspoň jedného človeka, ktorý by vedel pracovať s technickým vybavením. Zmes neschopnosti a ignorácie zo strany tejto inštitúcie iba odráža stav nezáujmu o súčasné umenie."

SkryťVypnúť reklamu

Stanovisko riaditeľa galérie Ivana Jančára sa nám z dôvodu jeho neprítomnosti nepodarilo získať, prezentujeme preto stanovisko oddelenia pre vzťah s verejnosťou: "Zistené problémy s funkčnosťou technického vybavenia Galéria mesta Bratislavy následne odstránila a výstavu sprístupnila v plnom rozsahu."

Všetko nasvedčuje tomu, že bezproblémové pozretie si výstavy finalistov ceny Oskára Čepana zatiaľ záleží od súhry priaznivých okolností, ochotného a poučeného personálu a fungujúcej techniky. Aby trochu náročnejšie diela neostali pre divákov iba zakliatou komnatou, bude treba ústretový prístup na strane personálu aj inštitúcií. Inak sa ľahko môžeme dočkať, že sa výstavy súčasného umenia obmedzia na klasické "neproblematické" médiá.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: LENKA KUKUROVÁ(Autorka je publicistka)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 339
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 908
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 868
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 390
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu