Odborníci tvrdia, že stále je bezpečnejšie kúpiť si letenku ako napríklad vyraziť na cestu automobilom. Vysvetlite to však príbuzným desiatok mŕtvych pasažierov cyperského a kolumbijského lietadla, ktoré nedávno havarovali. Ešte horšie sú na tom tí, čo trpia panickým strachom z lietania. Tých nepresvedčí ani najoptimistickejšia štatistika či graf.
Editor odborného magazínu Flight International David Learmont tvrdí, že bezpečnosť leteckej dopravy je šesťnásobne väčšia ako pred 25 rokmi. Kým v roku 1979 boli tri smrteľné nehody na milión letov, minulý rok to bol len jeden na dva milióny letov.
"Zníženie počtu nehôd je také zreteľné od čias, keď bratia Wrigtovci začali lietať, že posledné nehody budú len malým znamienkom na grafe," povedal pre BBC.
Podpísala sa na tom najmä dokonalejšia technológia a prísnejšie audity leteckých spoločností. Podľa Learmonta však predsa len existuje istý rozdiel medzi jednotlivými leteckými spoločnosťami a krajinami. Jednoznačne najrizkovejšia je Afrika. Ani krajiny bývalého Sovietskeho zväzu či oblasti Pacifiku na tom nie sú úplne ideálne. Najlepšie sú na tom v Severnej Amerike, Európe a Austrálii.
Ani to však nemusí platiť. Stačí natrafiť na spoločnosť, ktorá šetrí viac, ako by mala a lieta na nie celkom bezpečných strojoch - ako sa to ukázalo v prípade cyperskej spoločnosti Helios.
Najmä vo Francúzsku, ktoré malo v nedávno spadnutom kolumbijskom lietadle desiatky vlastných turistov, sa začalo hovoriť o zavedení čiernej listiny leteckých spoločností. Návrh oprášil aj európsky komisár pre dopravu Jacques Barrot.
O spoločnej európskej čiernej listine sa uvažuje od minulého roka, od pádu lietadla pri egyptskom Šarm-aš-Šajchu. Aj vtedy zahynuli najmä francúzski pasažieri. Prevádzkovateľ lietadla, egyptská spoločnosť Flash Airlines bola pritom vo Švajčiarsku zakázaná: ani pasažieri, ani cestovná kancelária to však netušili.
Čierna listina aeroliniek je napríklad zavedená v Spojených štátoch. Vo Veľkej Británii je na stránkach ministerstva dopravy zoznam krajín a spoločností, ktoré nesplnili dostatočné bezpečnostné záruky. Ide napríklad o Tadžikistan, Svazijsko, Sierru Leone, Libériu či Rovníkovú Guineu. Briti príliš nedôverujú ani spoločnostiam Air Mauritania a thajskej Phuket Airlines. (rek)