Školský zákon, ktorý má zmeniť školy na moderné, humánne a tvorivé, chce minister školstva predstaviť v septembri. Potichu k nemu už aj prebehla verejná diskusia, hoci o tom mnohí učitelia ani nevedia. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR |
Na prekvapenie mnohých učiteľov je verejná diskusia k návrhu školského zákona už ukončená. Ministerstvo školstva pritom na žiadnej tlačovej besede neinformovalo, že návrh zákona je hotový a že k nemu rozbieha verejnú diskusiu.
Diskusia sa začala v júni a v tomto čase je už ukočená. Prebiehala v čase hlavných školských prázdnin. Návrh zákona chce minister školstva Martin Fronc predložiť v septembri.
Podľa Beáty Brestenskej z Aliancie nového občana je návrh urobený "od stola". Argumentuje tým, že reforma sa nemôže robiť z ministerstva školstva, ale zdola. Za kvalitu musí podľa poslankyne zodpovedať škola, učiteľ, žiak, rodič, a nie minister. V tomto duchu a podľa svojich predstáv moderného školstva chce preto ANO pripraviť svoj zákon.
Brestenská povedala, že rezort školstva, ktorý spadá pod KDH, za toto volebné obdobie zatiaľ predstavil len klerikalizáciu školstva a nepodarilo sa mu predložiť a realizovať reformu. Zároveň odmietla reformu urobenú cez vyhlášky, ako to avizoval minister. Ten je totiž pripravený odštartovať reformu cez nižšie právne normy, ak mu neprejde v parlamente reformný školský zákon.
Poslankyňa v tejto súvislosti upozornila, že aliancia sa nebráni všetkým vyhláškam, pretože aj medzi nimi treba odlišovať. Je však neprípustné, aby vyhlášky nahradili reformný školský zákon.
Nový školský zákon z dielne ANO by mal vytvoriť podmienky a prostriedky pre inovatívnu, tvorivú a efektívnu prácu škôl. Aliancia chce napríklad zrušiť krajské školské úrady, ktoré podľa nej odčerpávajú financie od školstva a okrem toho v niektorých prípadoch chcú nekompetentne zasahovať do autonómie škôl.
Hovorkyňa rezortu školstva Monika Murová kritiku ANO odmieta.
Podľa nej sú tvrdenia o tom, že ministerstvo okrem klerikalizácie nepredložilo reformu, smiešne, a pripomenula analýzu dopadov reformy financovania regionálneho školstva, podľa jej výsledkov zmeny urobené ministerstvom privítalo 63 percent riaditeľov základných a stredných škôl.
(sita, sr)