Viac žiakov, viac peňazí. Menej žiakov, menej peňazí. To je hlavný princíp reformy financovania škôl, ktorí mnohí riaditelia chváli. Upozorňujú však aj na to, že vyhovuje najmä veľkým školám a nehľadí na kvalitu vyučovania. FOTO SME - SOŇA REBROVÁ |
Druhý rok od spustenia reformy financovania regionálneho školstva sa dá povedať, že riaditelia škôl sú s normatívnym financovaním na žiaka spokojní. Reformu vníma pozitívne až 63 percent riaditeľov základných a stredných škôl (15 percent pozitívne, 48 percent skôr pozitívne). Tvrdí to ministerstvo školstva na základe analýzy, ktorú si dalo vypracovať od nezávislej inštitúcie Nadácia F. A. Hayeka.
Dôvody, pre ktoré riaditelia hodnotia reformu financovania škôl pozitívne, sú predovšetkým: zavedenie financovania podľa počtu žiakov (normatívy), transparentnosť, dôraz na efektivitu výdavkov škôl aracionalizáciu školskej siete.
Z komplexnej analýzy, v rámci ktorej na dotazníky odpovedalo 605 riaditeľov škôl tiež vyplynulo, že 27 percent riaditeľov hodnotí nový systém skôr negatívne a len 10 percent negatívne. "Dôvodom negatívneho hodnotenia je v prvom rade prirodzený odpor ľudí ku zmenám," uviedla hovorkyňa ministerstva školstva Monika Murová.
Riaditeľka Základnej školy M. Hodžu v Bratislave Etela Hessová si nemyslí, že ide len o tento dôvod. "Dovolím si tvrdiť, že normatívy sú dostatočné len pre veľké školy - kolosy, továrne na vzdelanie. Akonáhle je škola menšia, môže mať aj super výsledky, ale peniaze mať nebude."
Dokladá to príkladom zo svojej školy. "Sme hádam jediná škola v Bratislave, ktorá sídli v dvoch budovách. Priestory materskej školy a 1. stupňa máme v jednej budove, druhý stupeň v druhej budove. Je to výborné pre psychiku detí: prváci sa nestretávajú na záchode s deviatakmi, a neučia sa tam to, na čo ešte majú čas. Ale prevádzka dvoch budov, to nás zabíja," hovorí s povzdychom Hessová.
Dotazník ohľadom spokojnosti s normatívnym financovaním dostala aj ona, ale nevyplnila ho. "Jednak prišiel pred koncom školského roka, keď bolo najviac roboty, a jednak boli otázky nejednoznačne postavené, takže som na ne nevedela jasne odpovedať. Zdali sa mi mierne zavádzajúce a nevystihovali podstatu problému, ktorý s financovaním je," uzavrela.
Dotazník ešte ukázal, že riaditelia škôl si najviac sťažujú na nepriamu cestu financií na školu cez svojho zriaďovateľa. Takéto financovanie robí problémy až 73 percentám z nich. "Pritom v absolútnej väčšine - 60 percent - je to kvôli zbytočnému zdržiavaniu peňazí na ceste ku škole," hovorí Murová.
Reformu financovania regionálneho školstva realizuje ministerstvo školstva už dva roky. Za toto obdobie reforma naštartovala redukciu neefektívnych škôl (v priebehu dvoch rokov poklesol počet škôl o 378 a približne 650 sa zlúčilo), podobne sa zredukovali aj neefektívne školské zariadenia. Racionalizácia zároveň znamenala aj výrazný pokles počtu pracovníkov v školstve o 5,17 percenta (približne 7000 zamestnancov). (sr)