ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA - Už dva týždne má slovenské ministerstvo dopravy zoznam spoločností, z ktorých vyberie privatizéra nákladnej dopravy po železnici. O spoločnosť Cargo prejavilo záujem 15 spoločností, z nich privatizačný poradca vybral osem, ktoré sa dostanú do finále. Začiatkom septembra majú odovzdať konečné ponuky.
Slovensko je prvou krajinou strednej a východnej Európy, ktorá privatizuje svoju nákladnú železničnú dopravu. Železnice v Maďarsku, Poľsku, Rakúsku a Česku sú zatiaľ štátne.
Dôvodov k privatizácii Carga Slovakia má rezort dopravy niekoľko. Ministerstvo vychádza z filozofie, že štát nie je dobrým vlastníkom a nákladnú spoločnosť dokáže riadiť lepšie súkromný investor. Predaj by mal tiež otvoriť vstup na trh pre ďalších investorov. Ministerstvo argumentuje príkladom z Veľkej Británie, kde je systém súkromného vlastníctva železníc už overený.
Podľa skupiny odborníkov z rôznych oblastí, ktorí pravidelne hodnotia ekonomické a sociálne opatrenia v projekte HESO, je privatizácia Carga potrebná. "Štát býva horším hospodárom ako súkromné subjekty. Zároveň je tiež potrebné zvýšiť konkurenciu vytvorením predpokladov na vstup nových hráčov na trh vo všetkých sektoroch," uvádza sa v správe HESO, ktorú zastrešuje Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy Ineko. Podľa HESO už Európa v týchto oblastiach speje k liberalizácii a väčšinou sa to osvedčuje. "Veľmi dôležitý bude však samotný realizačný proces jednotlivých privatizačných projektov, ktorý bude možno hodnotiť ako úspešný, ak sa vyvaruje chýb z minulosti pri výberoch privatizačných partnerov," píše sa v hodnotiacej správe o privatizácii železníc.
Zisk z privatizácie by podľa rezortu dopravy mal dosiahnuť 15 až 20 miliárd korún. "Výnos zinkasuje Fond národného majetku, o jeho použití rozhodne ministerstvo financií. Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy do konca tohto roka," povedala vedúca tlačového odboru ministerstva dopravy Tatiana Kelčová. Po úspešnom predaji štátnej akciovej spoločnosti by mal byť umožnený ľahší prístup na trh pre konkurenciu. Objem tovaru, ktorý prepraví nákladnými železnicami konkurencia Carga Slovakia, sa dnes pohybuje okolo dvoch percent.
Nákladný prepravca Cargo Slovakia
Čo všetko získa kupec?
aktíva za viac ako 12,6 miliardy korún 12,3-tisíca zamestnancov 16-tisíc nákladných vozňov 800 lokomotív zmluvy o prenájme vozňov s poľskými železnicami PKP či Českými dráhami ročnú úsporu 1,3 miliardy korún oproti doterajšiemu stavu vďaka zavedeniu procesného riadenia Hospodárenie za prvý polrok tohto roka
výnosy 9 miliárd korún náklady 8,8 miliardy korún zisk 208,3 milióna korún prepravených vyše 24 milióna ton tovar Záujemcovia o ZSSK Cargo
Rail Cargo, Rakúsko* - dcérska spoločnosť holdingu Rakúskych železníc (Österreichische Bundesbahn) založená v roku 1992. Vlani prepravila 92 miliónov ton nákladu a radí sa tak k popredným nákladným prepravcom v Európe. Rakúske železnice zamestnávajú skoro 46-tisíc ľudí. Po úspešnej kúpe by sa stala rakúska firma najväčším prepravcom carga v strednej Európe.
Cargo Central Europe* - Konzorcium Railworld, finančnej skupiny Penta a MID Europe Partners. Spoločnosť Rail World Holdings LLC je medzinárodná skupina so sídlom v Chicagu, ktorá sa zaoberá manažmentom a investíciami v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Manažuje železničnú dopravu v Poľsku, Kanade a USA. Mid Europa Partners LLP je britskou private equity manažérskou spoločnosťou, ktorá sa spoločne s Rail World zúčastnila privatizácie a reštrukturalizácie Estónskych železníc. Penta Investments Limited patrí do stredoeurópskej private equity skupiny Penta pôsobiacej v oblasti strategických investícií.
Cargo Cooperation Consorcium* - Spojenie najväčšieho štátneho maďarského železničného prepravcu MÁV a Slavia Capital. Skupina spoločností Slavia Capital je stredoeurópskym investičným domom orientujúcim sa na private equity operácie, poradenstvo, správu majetku klientov, financovanie obchodu. Dosiaľ poskytla investičné poradenstvo v objeme prevyšujúcom 1,6 miliardy dolárov.
Deutsche Bahn AG - Nemecký gigant sa podieľa na privatizácii svojou dcérou Railion. Spoločnosť zamestnáva okolo 250-tisíc ľudí a je najväčším nemeckým zamestnávateľom. V roku 1994 ju vláda sprivatizovala. Do koncernu patrí infraštruktúra, rýchlovlaky, osobná aj nákladná doprava. Za minulý rok prepravili nemecké železnice 319,3 milióna ton nákladov, čo je najviac v celej Európe. Dvojnásobne tak prekračujú druhého v poradí, poľskú spoločnosť PKP, ktorá prepravila 134,36 milióna ton tovaru.
English Welsh Scotish Railway, Veľká Británia - Štátny, najväčší britský prepravca, ktorý sa zaoberá výhradne nákladnou dopravou. Zamestnáva 5 200 ľudí. Ročná tonáž sa pohybuje okolo sto miliónov ton tovaru, ktorú prepraví na svojich 14-tisíc vagónoch a päťsto lokomotívach.
Genesee & Wyoming, USA - Firma vlastní viacero regionálnych železníc v USA, Kanade, Mexiku, Bolívii a Austrálii, ale v žiadnej európskej krajine. Ročná tonáž sa pohybuje okolo 90 miliónov ton. Zamestnáva tritisíc ľudí. Akcie spoločnosti sú obchodovateľné na Newyorskej burze ako GWR. Za prvý polrok tohto roka boli celkové tržby spoločnosti 177 miliónov dolárov, čistý zisk bol 22,3 milióna dolárov.
First Rail Holding, Veľká Británia - Spoločnosť First Rail je najväčšou firmou v osobnej doprave vo Veľkej Británii. Má 67-tisíc zamestnancov a denne prepraví viac ako 2,8 milióna pasažierov. V oblasti nákladnej dopravy pôsobí jej menšia dcéra GB Rail Freight, založená pred šiestimi rokmi. Podnik zamestnáva okolo 150 ľudí, ktorí obsluhujú dvadsať lokomotív a sto nákladných vagónov. Akcie matky sa obchodujú na Londýnskej burze s kódom FGP.L.
PKP Cargo, Poľsko - Druhý najväčší európsky prepravca carga. Matka, spoločnosť PKP (Polskie Koleje Pastwowe), vznikla pred štyrmi rokmi. Dnes má podiely v 106 firmách (v 35 je 100-percentným vlastníkom), zamestnáva okolo 145-tisíc ľudí. PKP Cargo vlastní 130-tisíc nákladných vagónov a 3 800 lokomotív.
Charles Capital Consorcium - Konzorcium českej špedičnej firmy Čechofracht a finančnej skupiny Charles Capital. Obrat Čechofraktu dosiahol vlani 2,9 miliardy korún, lenže firma vykázala stratu 330 miliónov. Akciová spoločnosť Charles Capital sa v minulosti uchádzala o kúpu Slovenskej plavby a prístavov. S ponukou 385 miliónov korún postúpila do užšieho výberu, ale nakoniec neuspela. Privatizačná komisia firmu vyradila aj z predaja českej štátnej Vítkovice Steel.
Šped-Trans Levice/ORKW Bank - Šped-Trans bola prvou súkromnou špedičnou firmou založenou na Slovensku. Stredne veľká firma má dnes pobočky v Rusku, Česku, na Ukrajine a na Slovensku. Ide o jedného z najväčších prepravcov tovarov po železniciach na Slovensku. Firma sa ďalej zaoberá aj kamiónovou a lodnou dopravou.
České dráhy** - Akciová spoločnosť vznikla transformáciou zo štátneho podniku pred dvoma rokmi. Patrí medzi najväčšie firmy v Česku. Zamestnáva viac ako 63-tisíc ľudí a za minulý rok dosiahla výnosy skoro 46 miliárd korún. Firma nadväzuje na viac ako stošesťdesiatročnú tradíciu železničnej dopravy na území Čiech, Moravy a Sliezska, je významným podnikom v medzinárodnej železničnej doprave
Viamont, Česká republika** - Firma vznikla iniciatívou niekoľkých zamestnancov traťovej strojnej stanice v Ústí nad Labem v roku 1992. Podnikanie sa zameriava na oblasť dopravného staviteľstva a železničnej prepravy. Z pôvodne malej firmy vyrástol koncern zamestnávajúci viac ako päťsto ľudí s obratom 1,3 miliardy korún.
Elorslie, Austrália
Central Europe Railway, Maďarsko
TG Finance & Investments, Rusko
* Potvrdená účasť v užšom zozname kupcov
** Potvrdená neúčasť v užšom zozname Zdroj: sita, SME