BANSKÁ BYSTRICA 10. februára (SITA) - Až 83 % detí vo veku od desiatich do 15 rokov túži po veciach z reklám, ale už 53 % bolo sklamaných, keď dostali nejakú vec z reklamy, lebo nebola taká dobrá, ako čakali. Pritom sklamanie sa s narastajúcim vekom zvyšu
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
je a medzi deviatakmi majú negatívne skúsenosti už dve tretiny z nich. O výsledkoch výskumu na 500 člennom výberovom súbore detí navštevujúcich piaty až deviaty ročník základnej školy v SR referovali Jaroslav Ďaďo a Martina Ondrušová z Univerzity Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici na dvojdňovej medzinárodnej konferencii Ekonomická teória a prax, ktorá sa končí dnes.
Ako autori výskumu uviedli, 64 % detí používalo výrazy, ktoré počuli v reklame, a 46 % by chcelo robiť to, čo ľudia v reklame. Viac ako 36 % detí verí, že vlastníctvo vecí z reklamy ich urobí v očiach druhých zaujímavejšími, 45 % detí sa cíti spokojnejších s vlastnením vecí z reklamy, ktorú iné deti nemajú, a 17 % detí sa po pozeraní reklám cíti nespokojných so svojím spôsobom života či výzorom. Autori upozorňujú, že skúmaná generácia je veľmi manipulovateľná, nie je si vedomá svojich potrieb a realizuje ich cez reklamný tovar. Pritom ide však o významnú spotrebiteľskú silu s vreckovým a s vplyvom na rodičov - ovplyvňujú 60 % všetkých výdavkov domácnosti, vyberajú 42 % miest letných dovoleniek a často lepšie ovládajú vlastnosti niektorých tovarov ako rodičia.
Z prieskumu vyplynulo, že 31 % detí minie väčšinu vreckového na sladkosti, najobľúbenejšie sú preto medzi nimi reklamy na Pepsi, Sprite a Coca-colu. Autori konštatujú, že naivná, spravodlivá, vtipná a o svojej pravde presvedčená mládež prežíva najmä posolstvá reklám ako sloboda, šťastie, radosť, túžba a nádej, priame, ironizujúce a humorné. Súčasne pripomínajú, že reklama je tak spoluzodpovedná za výchovu dieťaťa, aj keď správny postoj k peniazom a nástrahám konzumnej spoločnosti musia deťom vštepovať rodičia. Od autorov reklamy očakávajú, že by mali viac presadzovať priateľstvo, láskavosť, čestnosť, spravodlivosť, od rodičov, že povedú deti viac k sporivosti, k časovaniu a regulácii spotreby a k menšiemu vysedávaniu pred televíziou.