Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky

Veci z reklamy deti ovplyvňujú, ale aj sklamávajú

BANSKÁ BYSTRICA 10. februára (SITA) - Až 83 % detí vo veku od desiatich do 15 rokov túži po veciach z reklám, ale už 53 % bolo sklamaných, keď dostali nejakú vec z reklamy, lebo nebola taká dobrá, ako čakali. Pritom sklamanie sa s narastajúcim vekom zvyšu

je a medzi deviatakmi majú negatívne skúsenosti už dve tretiny z nich. O výsledkoch výskumu na 500 člennom výberovom súbore detí navštevujúcich piaty až deviaty ročník základnej školy v SR referovali Jaroslav Ďaďo a Martina Ondrušová z Univerzity Mateja Bela (UMB) v Banskej Bystrici na dvojdňovej medzinárodnej konferencii Ekonomická teória a prax, ktorá sa končí dnes.

Ako autori výskumu uviedli, 64 % detí používalo výrazy, ktoré počuli v reklame, a 46 % by chcelo robiť to, čo ľudia v reklame. Viac ako 36 % detí verí, že vlastníctvo vecí z reklamy ich urobí v očiach druhých zaujímavejšími, 45 % detí sa cíti spokojnejších s vlastnením vecí z reklamy, ktorú iné deti nemajú, a 17 % detí sa po pozeraní reklám cíti nespokojných so svojím spôsobom života či výzorom. Autori upozorňujú, že skúmaná generácia je veľmi manipulovateľná, nie je si vedomá svojich potrieb a realizuje ich cez reklamný tovar. Pritom ide však o významnú spotrebiteľskú silu s vreckovým a s vplyvom na rodičov - ovplyvňujú 60 % všetkých výdavkov domácnosti, vyberajú 42 % miest letných dovoleniek a často lepšie ovládajú vlastnosti niektorých tovarov ako rodičia.

Z prieskumu vyplynulo, že 31 % detí minie väčšinu vreckového na sladkosti, najobľúbenejšie sú preto medzi nimi reklamy na Pepsi, Sprite a Coca-colu. Autori konštatujú, že naivná, spravodlivá, vtipná a o svojej pravde presvedčená mládež prežíva najmä posolstvá reklám ako sloboda, šťastie, radosť, túžba a nádej, priame, ironizujúce a humorné. Súčasne pripomínajú, že reklama je tak spoluzodpovedná za výchovu dieťaťa, aj keď správny postoj k peniazom a nástrahám konzumnej spoločnosti musia deťom vštepovať rodičia. Od autorov reklamy očakávajú, že by mali viac presadzovať priateľstvo, láskavosť, čestnosť, spravodlivosť, od rodičov, že povedú deti viac k sporivosti, k časovaniu a regulácii spotreby a k menšiemu vysedávaniu pred televíziou.



bl;ku

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  3. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 26 475
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 15 740
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 13 410
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 13 225
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 493
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 8 643
  7. Nové číslo Historickej revue 8 531
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 8 031
  9. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní? 8 007
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 300
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu