FOTO |
BRATISLAVA - Pokračujúci rast cien pohonných látok začína vyvolávať obavy z toho, že by mohol spomaliť svetový ekonomický rast. V Spojených štátoch minulý mesiac namerali polpercentný rast cien. Medziročne bolo v USA drahšie o 3,2 percenta. Mzdy sa pritom zvýšili len o 2,7 percenta. "To je výrazné naštrbenie reálnych príjmov a ohrozenie spotreby," povedal pre Financial Times analytik Jullian Jessop z konzultantskej firmy Capital Economics.
Americká centrálna banka Federal Reserve však zatiaľ nemieni zasahovať, čaká na výraznejší prejav sekundárnych efektov.
Obavy z rastúcich cien vyvolaných drahou ropou sa objavujú aj v západnej Európe. Vyššie náklady na dopravu vytlačili v júli nameranú infláciu na 2,3 percenta, čo je najviac od roku 1997, keď Briti s meraniami začali. Finacial Times tiež pripomína slová francúzskeho premiéra Dominique de Villepina, ktorý varoval, že ropa môže zostať "aj v ďalších rokoch či desaťročiach drahá".
Na Slovensku síce ceny pohonných látok dosahujú historické maximá, zatiaľ však nepredstavujú hrozbu pre ekonomiku. "Sekundárne efekty rastu cien ropy sa zatiaľ v cenách ostatných tovarov a služieb výraznejšie neprejavili. Ich rýchlejšiemu premietaniu do cien pravdepodobne bráni predovšetkým vyššia konkurencia na maloobchodnom trhu," zhodnotil analytik UniBanky Ľubomír Koršňák. Dlhodobejšie dosahovanie rekordných cien ropy sa podľa neho určite prejaví aj na cenách tovarov a služieb na Slovensku. "Okrem viac-menej priamo ovplyvňovaných cien napr. v doprave, resp. cien tovarov, kde ropa vstupuje ako výrobná surovina, očakávame, že rast cien pohonných látok by sa výraznejšie mohol prejaviť aj v rastúcich cenách potravín, pravdepodobne však až v cenách novej úrody, čo by sa do cien potravín mohlo dostať v zimných mesiacoch," dodal.
Robert Prega z Tatra banky napriek tomu neočakáva, že by drahá ropa mala výraznejšie obmedziť ekonomický rast Slovenska. Ten je v tomto roku ťahaný do veľkej miery spotrebou domácností. Po prípadnom spomalení jej rastu však prídu roky 2006 a 2007, keď začnú vyrábať nové automobilky a ťahúňom rastu sa tak opäť stane export. (ij)