FOTO
BRATISLAVA - Hypermarkety idú stavať lacné benzínové pumpy. Vysoké ceny v bežných sieťach čerpacích staníc chcú využiť na to, aby prilákali nových zákazníkov na nízke ceny. O postavení nových púmp zatiaľ hovoria tri obchodné siete - Tesco, Carrefour a Metro. Niektoré z nich už benzín a naftu predávajú a štandardným pumpám konkurujú netradične nízkymi cenami.
Carrefour má na Slovensku štyri hypermarkety. Pumpy stoja zatiaľ len pri dvoch - v Žiline a Košiciach. "Samozrejme, chceme postaviť ďalšie pri našich dvoch prevádzkach v Bratislave," vyhlásila Jana Havlíčková z Carrefouru. Kedy budú nové pumpy stáť, nevedela upresniť. Carrefour s ich stavbou ešte nezačal.
Plány postaviť nové pumpy potvrdilo aj Tesco. "Prvú plánujeme otvoriť ešte v tomto roku. Chceme, aby čerpacie stanice boli pri čo najväčšom počte hypermarketov a aby sme tak rozšírili ponuku tovaru a služieb pod jednou strechou," tvrdí Oľga Hrnčiarová z maloobchodnej siete Tesco s tým, že firma chce "poskytnúť zákazníkom najlacnejšie pohonné látky na trhu".
"Zvažujeme postaviť pumpu aj pri našom piatom veľkoobchodnom centre, vo Zvolene," tvrdí Markéta Světlíková, hovorkyňa Metra. Tento obchodný reťazec ponúka pre svojich registrovaných zákazníkov päťdesiathalierovú zľavu na liter paliva. "Zlatí" zákazníci majú v Metre na každom litri až korunovú zľavu.
Čerpacie stanice prevádzkuje aj sieť obchodných domov Hypernova patriaca pod Ahold Retail Slovakia. Ahold zatiaľ na Slovensku prevádzkuje štyri pumpy - v Dunajskej Strede, Zvolene, Rimavskej Sobote a Prešove. Sieť Hypernova však vlastní ďalších pätnásť hypermarketov. Vyjadrenie spoločnosti, či má v pláne postaviť ďalšie pumpy, sa nám nepodarilo získať.
Tradičné siete čerpacích staníc sú s inváziou lacnej konkurencie zmierené. "Berieme to ako fakt. Otázka korektnosti je v cenách, ktoré sú také nízke, že ich môžu stanoviť len za cenu veľmi nízkej alebo žiadnej marže," myslí si generálny tajomník Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu Miroslav Kollár.
Obchodné reťazce zhodne tvrdia, že ceny palív na ich pumpách nie sú dumpované. "Treba si uvedomiť, že je to len naša doplnková činnosť, zisk je preto nižší ako v klasických sieťach čerpacích staníc. Určite však na predaji pohonných látok neprerábame," tvrdí Světlíková z Metra.
Na bežných pumpách sa ani po príchode lacných hypermarketových čerpacích staníc veľa nezmení. "Naša stratégia zostáva rovnaká," povedal Kollár. Priznal však konkurenčné, najmä cenové tlaky lacných púmp v niektorých mestách. "Každý má právo podnikať," hovorí bez emócií Kollár, podľa ktorého hypermarkety nemajú o nič menej kvalitné palivá ako iní predajcovia.
Prienik hypermarketov na trh s pohonnými látkami sa dal po skúsenostiach zo zahraničia čakať. Napríklad maloobchodný reťazec Tesco patrí v Británii medzi popredných predajcov benzínu a nafty. Hypermarkety začali nedávno stavať vlastné pumpy vo veľkom aj v Česku.
Hypermarkety a pumpy
obchodný počet pumpy pumpy
reťazec hypermarketov v prevádzke v pláne
Hypernova 19 4 -
Metro 5 4 1
Carrefour 4 2 2
Tesco 27 0 1*
*tento rok