Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Dva roky po zrušení lokálok - ľudia chodia stopom

Pred dvoma rokmi prestali po Slovensku premávať regionálne lokálky, ktoré niekde volali motorky. Hoci železničiari vtedy na protest zastavili všetky vlaky, nepomohlo. Lokálky zrušili pre nerentabilnosť.

Mnohé malé stanice osireli. V dedinách, kadiaľ už lokálky nechodia, sa potešia, keď raz za čas po koľajniciach prejde aspoň nákladný vlak. FOTO - ARCHÍV

Písali aj prezidentovi

Cez Cinobaňu, dedinku na juhu Slovenska, jazdila lokálka na trati Breznička - Katarínska Huta. "Keď vlak zrušili, písali sme aj prezidentovi, ktorý pochádza z nášho kraja. Nepomohlo," hovorí starostka Cinobane Mária Švikruhová.

Dnes ľudí vozí zopár autobusových spojov, po večeroch a cez víkendy chodia peši, prípadne stopom. Tí, čo robia na tri zmeny v keramickom podniku, chodia na bicykloch.

Na ceste z Cinobane motoristi bežne stretávajú ľudí kráčajúcich popri ceste. Občas vystrčia ruku a stopujú. "Keď idem niečo vybavovať, bežne beriem ľudí, čo idú pešo," hovorí starostka.

Keď chcú ísť ľudia vybaviť čosi do svojho okresného mesta Poltár, autobusom musia ísť cez iné okresné mesto - Lučenec. Trvá to dvakrát dlhšie a je to dvakrát drahšie, ako keď jazdili vlakom. Starostka rozmýšľala, že okolité obce by sa zložili aspoň na niekoľko vlakových spojov. Železnice pýtali mesačne 180-tisíc. "Neutiahli by sme to. Keď ešte SAD zredukuje autobusové spoje, budeme chodiť len po svojich," hovorí starostka Švikruhová. Deti majú aspoň školský autobusový spoj. Odchádza pred siedmou, naspäť ide pred druhou.

Železničnou traťou dvakrát do týždňa prejde nákladný vlak. Pri dedine zahúka a starostka sa vždy poteší. "Aspoň nejaký vlak na koľajniciach v našej dedine vidíme."

Zrušená po sto rokoch

Trať viedla aj cez dedinu Mládzovo. Malú dedinku, ktorá nemá ani starostu na plný úväzok. Nemá ani spoje. Mládzovu starostuje popri svojej práci na družstve Miroslav Čičmanec. "Vypisovali sme úradníkom, ministrom, predsedovi vlády, prezidentovi, že do dediny sa nedá dostať," hovorí. Hnevá sa, že cez Mládzovo jazdil vlak vyše sto rokov a v 21. storočí ho zastavili.

"Keď jazdili motoráky, nebol problém. O pol siedmej a pol desiatej išli dole, o pol jedenástej a pol druhej hore, jazdili aj večer, cez víkend," hovorí Čičmanec.

Ak dedinčanom nevyhovuje jeden z mála autobusových spojov, idú podobne ako z Cinobane peši niekoľko kilometrov k najbližšiemu vlaku do Brezničky. Lebo zriedkavý autobusový spoj, ktorý ide z Mládzova, na vlaky nenadväzuje. "Tí, čo majú auto, sú veľakrát ako autobus. Cestou domov berú ľudí, čo idú pešo. Mládzovo, Turíčky, Cinobaňu, Katarínsku Hutu skoro odrezali od sveta, strašné. Keby si aj niekto z nezamestnaných našiel prácu, nedostane sa do nej," hovorí.

Sťažovať sa? A komu?

Na juhovýchode Slovenska zrušili pred vyše dvoma rokmi vlaky z Moldavy nad Bodvou do Medzeva. Medzi nimi leží Jasov. Jeho starosta Štefan Mesároš je smutný, lebo pre turistov plánovali aj zastávku vlakov pri jaskyni. Zrušené vlaky čiastočne nahradili autobusy, ale podľa Mesároša nie sú ideálne. "Ľudia sa už nesťažujú, nepomohli by sme si. Čo majú ísť na lampáreň?"

Trať sa mu zdá v perfektnom stave, ale podľa neho úradníci na ministerstvách nemajú cit pre ľudí.

Podobný pocit má starosta Paškovej Zoltán Csefo. Cez jeho dedinu prechádza trať spájajúca Plešovec so Slavošovcami. Po zrušení lokálok si ľudia pomáhajú ako sa dá. "Podvečer už autobusy nejazdia a keď idú ľudia z popoludňajšej zmeny domov, nemajú šancu a predstavte si, ako sa dostávajú na ďalšiu zmenu, ktorá sa začína o desiatej," hovorí.

Na zmeny pracujú práve tí, čo zarábajú menej, na auto zväčša nemajú. "Niektorí ľudia sa po zrušení vlakov sťažovali, ale už rezignovali, vidia, že to nemá význam. Hrozné, veď na vlakoch sa dostali bez problémov, spoj sme mali ešte aj o štvrť na desať večer," hovorí Zoltán Csefo.

Niekde problémy nie sú

Na tej istej trase z Plešivca do Slavošoviec leží Kunová Teplica. Jej starosta Štefan Dono sa snaží byť zmierlivý, tvrdí, že pomaly ide krajina dopredu, k lepšiemu. S dopravou podľa neho nikdy nebude spokojnosť, ak sa ľudia nebudú vedieť pohodlne dostať, kde chcú. Autobusová doprava sa mu zdá akurát, problémy sú v sobotu, nedeľu.

"Ľudia sa prispôsobili, časom pochopili. Horšie, že u nás zrušili poštu. Poskytli sme aspoň priestory v obecnom úrade, poštárka tam býva od pol deviatej do deviatej," hovorí. Uvažuje, že si s ďalšími obcami zabezpečia malý autobusík, ale teraz si ho nemôžu dovoliť.

Úradníčke Obecného úradu v Slavošovciach sa zdá, že u nich sa ľudia ani nesťažovali na zrušenie vlakov. "Zvykli si, stopujú, zvezú sa vlastným autom alebo so susedmi. Mnohí robia u nás v papierňach, takže v tom máme výhodu," povedala.

Zvykli si na autobus

Negatívny ohlas od ľudí nemal za dva a pol roka od zrušenia osobných vlakov ani starosta Vlachova Juraj Kováč. Jeho obec je na trati medzi Dobšinou a Rožňavou. Vlakom cestovalo málo ľudí, väčšinou železničiari do práce. "Naši si zvykli na autobus, spojov je dosť, ale chceli by sme využiť koľajnice pre turistický ruch. Autobus zájde priamo do centra Rožňavy, železnica bola od ruky aj vo Vlachove, aj v Rožňave," hovorí.

Žiadne problémy nemajú ani v Plaveckom Podhradí, cez ktoré jazdieval vlak na trase medzi Zohorom a Plaveckým Mikulášom. Starostke Jaroslave Janotkovej sa zdá, že autobusy posilnili a je ich hlavne smerom do Bratislavy viac, ako bolo.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 547
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 18 288
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 356
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 017
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 675
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 526
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 449
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 458
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Cynická obluda

Dokonale absurdné potvrdenie

V Kocúrkove jedného dňa vyjde detská knižka s názvom "Príhody z krajiny zvanej Slovensko".

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Píše Luboš Palata

Česi robia všetko pre to, aby sa udržali na čele rebríčka

Na Covid zomiera sto ľudí denne, hlavné však je, že sme premianti.

Ľudia si prezerajú stánky na trhu pri rieke Vltava v Prahe v sobotu 24. októbra 2020.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.