FOTO ARCHÍV - SME
Poisťovne zatiaľ klientov nelákajú cez reklamné kampane. Výnimkou je poisťovňa Dôvera, ktorá kampaň odštartovala s televíznou reklamou. Svoj šot založila na slogane, že pomôže poistencom zorientovať sa v bludisku zdravotníckych služieb. Najviac informácií o poisťovniach sa dá nájsť na ich webových stránkach. Ponúkajú na nich výhody navyše, rôzne služby, akcie, zľavy v kúpeľoch či v optikách. Podľa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou poisťovne nemôžu ponúkať výhody, ktoré nevedia zabezpečiť.
Akcie a zľavy nemusia vždy vypovedať o tom, či je poisťovňa dobrá, alebo nie. Kvalitu poisťovne určuje to, ako dlho jej poistenci čakajú na operácie alebo vyšetrenia, akých kvalitných lekárov má zazmluvnených, korektná komunikácia s klientom, ale aj dostupnosť jej pobočiek. Tieto informácie komplexne spracované nie sú, rebríček kvality lekárov zostavia poisťovne až v budúcom roku a dĺžku poradovníkov pacienti zisťujú len z vlastných skúseností alebo zo skúseností známych. Dnes môže poistenec reálne zhodnotiť komunikáciu s poisťovňou, ako s ním spolupracuje pri výbere kúpeľov, alebo aký má systém poradenstva.
V posledných mesiacoch medzi poistencami narastá záujem o možnosť kontroly vlastného účtu v poisťovni. Poisťovňa na účte vedie výdavky za zdravotnú starostlivosť, ktoré za neho uhradila. Podľa septembrovej novely zákona o zdravotných poisťovniach účty budú musieť obsahovať aj údaje o odvedenom poistnom. Tie poisťovne, ktoré ponúkajú rýchly prístup k účtom cez web, sú vo výhode.
V zreformovanom zdravotníctve získali poisťovne viaceré povinnosti. Okrem zostavovania rebríčkov kvality budú od budúceho roku zostavovať poradovníky na plánované výkony, rozhodovať o pacientoch zaradených do dispenzára.
Poisťovne môžu komerčne podnikať v individuálnom poistení. Zatiaľ ho ani jedna nezaviedla. Individuálne zdravotné poistenie dnes ponúka komerčná poisťovňa Union.
V dnešnej prílohe prinášame informácie o službách a produktoch, ktoré ponúkajú zdravotné poisťovne. Tieto informácie môžu čitateľom pomôcť pri výbere poisťovne.
Poistenec by si mal vyberať poisťovňu podľa
kvality zmluvných lekárov, počtu zmluvných lekárov vo svojom regióne, dĺžky poradovníkov, ktoré utvára na plánované výkony - operácie, vyšetrenia, výhod, ktoré ponúka určitým skupinám pacientov - napríklad deťom, dispenzarizovaným pacientom, ťažko chorým pacientom, ako vedie účet poistenca, spôsobu komunikácie s klientmi, zjednodušenia komunikácie - využívanie internetu, rýchlosti vybavovania, dostupnosti pobočiek poisťovne. Čo z toho môže poistenec dnes posúdiť
počet zmluvných lekárov v regióne, spôsob vedenia účtu poistenca, komunikáciu s klientom a dostupnosť pobočiek, jednorazové akcie pre skupiny pacientov - napríklad úhrada vakcín proti chrípke. Aké informácie o poisťovni pribudnú v budúcom roku
o dĺžke poradovníkov, o kvalite zmluvných lekárov, Kde nájde hodnotenie kvality poisťovní
nikde, informácie si musí hľadať sám. Starý preukaz treba vrátiť
Prihlášku do novej poisťovne treba podať do 30. septembra. Poistný vzťah s novou poisťovňou vzniká až od 1. 1. 2006. Pri zmene poisťovne sa poistenec nemusí z pôvodnej odhlásiť, urobí to za neho nová zdravotná poisťovňa. Pôvodnej poisťovni však musí vrátiť preukaz poistenca a zmenu nahlásiť svojmu lekárovi.