BRATISLAVA - Prečo ľudia nedostávajú príspevky do druhého dôchodkového piliera, prešetruje Úrad pre finančný trh už dva mesiace. "V súčasnosti vykonávame dohľad v Sociálnej poisťovni," povedal hovorca úradu Marek Kačmár v polovici júna. Včera potvrdil, že "dohľad ešte nie je ukončený".
Prečo prešetrovanie trvá dva mesiace, odpovedal: "Kontrola je náročná a zdĺhavá z dôvodu, že zasielanie príspevkov na starobné dôchodkové sporenie je zložitý proces, v ktorom nastáva značné množstvo informačných a peňažných tokov."
Ako argument, prečo úrad prešetruje sťažnosti tak dlho, Kačmár hovorí, že úrad je "limitovaný možnosťami Sociálnej poisťovne". Tá je podľa neho pre kontrolórov jediným zdrojom potrebných údajov.
Úrad je podľa zákona o starobnom dôchodkovom sporení "povinný chrániť záujmy sporiteľov", momentálne už eviduje podnety od 120 občanov. Všetci tvrdia, že im Sociálna poisťovňa neposiela ich príspevky na starobné sporenie včas. Kačmár hovorí, že ku všetkým sťažnostiam sa vyjadria v záverečnom protokole o dohľade, jeho príprava je údajne "v konečnej fáze".
Kontrola Úradu pre finančný trh má potvrdiť alebo vyvrátiť podozrenie, že Sociálna poisťovňa porušila zákon pri posielaní príspevkov na účty sporiteľov v dôchodkových spoločnostiach. Ak sa preukáže porušenie zákona, Sociálna poisťovňa musí zaplatiť penále za omeškanie, a to 0,05 percenta z dlžnej sumy za každý deň omeškania. Poisťovňa okrem toho môže dostať pokutu 20 miliónov korún. (haj)