Amerika dala kultúrnemu svetu kadečo dobré, stredne progresívne, mnoho odpadu, seriálové omamy, ale aj skvelú literatúru, film, hudbu a polyhistoricky originálnych zabávačov typu Lennyho Brucea (spomeňme si na jeho filmové stvárnenie Dustinom Hoffmanom) či Andyho Kaufmana (Miloš Forman o ňom nakrútil skvostne melancholického Muža na Mesiaci s Jimom Carreym v hlavnej úlohe).
Do tejto kategórie patrí aj americký herec s írskymi koreňmi Denis Leary (1958), ktorý je komerčnému divákovi známy z filmov ako Demolition Man, Takí normálni zabijaci, Podsvetie, Americký Casanova, Aféra Thomasa Crowna, prípadne zo seriálu Pohotovosť. Jeho hlas zaznel v animovaných filmoch Život chrobáka a Doba ľadová. To je "viditeľný" svet, kde pôsobí ako dr. Jekyll a zarába si na chlieb.
Oveľa zaujímavejšie sú však jeho "hydeovské" stránky - sólové komické, mystifikačné i tvrdo realistické výstupy v malých divadlách off-off scény a kluboch od Bostonu po Greenwich Village v New Yorku. V tomto duchu pracoval už počas štúdií na bostonskej univerzite Emerson College, kde spoluzaložil Dielňu komikov, ktorá vytvára študentom experimentálny priestor na písanie, režírovanie, hranie a nakrúcanie. Cieľovou skupinou, z ktorej života vyberá lahôdkové gagy a sentencie zmutovaným hrabalovským spôsobom, sú klasickí Američania hamburgerových vízií.
Nemusí si ani veľa vymýšľať, len sa pozerá na reálny americký životný štýl ostatných desaťročí, o ktorého absurdite z diskrétneho nadhľadu vôbec netreba diskutovať. Stačí pozerať televízne správy a čítať noviny i časopisy.
Keď dostal v roku 1990 ponuku pripraviť špeciálnu one man show a vystúpiť s ňou na Medzinárodnom umeleckom festivale v Edinburgu, nezaváhal. Skompiloval časti svojich bostonských a newyorských vystúpení, skĺbil ich do flexibilného celku, naživo otestoval reakcie londýnskych divákov nezávislých pódií a na základe spätnej väzby svoj materiál piloval, rozširoval, obohacoval o pesničky, prebudovával a opakovane testoval. Tak vznikol celok No Cure For Cancer, ktorý dostal Cenu kritiky a stal sa festivalovým tipom BBC. Pražské Argo ho knižne vydalo pod názvom Rakovinu nevyléčíš v preklade Jiřího Pilucha.
Neskôr nasledovalo dvojročné celosvetové turné a postupný prepis na CD a do knižnej podoby. Mixtúra tém ako vegetariánstvo, ultrareligiozita, boj proti fajčeniu, plastická chirurgia, pop-music, japonská ekonomická nadvláda, špecifická sexualita alebo americké vojnové intervencie v Iraku - to všetko prenesené do krajnosti ad absurdum - spôsobilo jeho neuveriteľný úspech. Smiech vnímavého čitateľa pri konzumácii Learyho špecifickej prózy pripomína výbuchy vulkánu a epileptické záchvaty prerušované sprchami ľadovej vody.
Leary pokračoval v tvorbe podobných textov, v roku 1997 sa vrátil do klubov s voľným pokračovaním Rakoviny javiskovou monodrámou LockNLoad, ktorá zatiaľ knižne nevyšla. Verný povesti maniakálne hyperaktívneho človeka hýri aj v iných sférach. Vášeň k ľadovému hokeju ho dokonca priviedla ku komentovaniu prenosov NHL, založil a prevádzkuje internetový server s ponukou urážajúcich pohľadníc crudegreetings.com.
Po teroristických útokoch 11. septembra vytvoril nadáciu na podporu newyorských hasičov a prepracoval svoj medzinárodný hit Som k... na upravenú verziu s Usámom bin Ládinom. Ako ultračierny humorista je znepokojujúco excelentný prípad.
Autor: Pavel Malovič(Autor je publicista a pesničkár)