Zadarmo za kvalitou do letných kín

Tie dva retroautobusy, čo sa aj toto leto sťahujú z mesta do mesta a vezú premietačku s niekoľkými filmovými kópiami, sú vlastne akýmsi experimentom. Filmári, majitelia kín a distributéri na nich môžu testovať, ako veľmi sa nám chce chodiť na slovenské .

Záber z filmu Jízda. Bažant Kinematograf teraz stojí niekoľko dní v Šali a Kežmarku, koncom týždňa sa presunie do Nových Zámkov a Liptovského Mikuláša, svoju trasu ukončí koncom mesiaca v Bratislave. FOTO - SFU


Tie dva retroautobusy, čo sa aj toto leto sťahujú z mesta do mesta a vezú premietačku s niekoľkými filmovými kópiami, sú vlastne akýmsi experimentom. Filmári, majitelia kín a distributéri na nich môžu testovať, ako veľmi sa nám chce chodiť na slovenské (alebo české či česko-slovenské) filmy, a nakoľko návštevnosť súvisí s cenou lístkov. Vstup na všetky filmy, ktoré Bažant Kinematograf na svojich zastávkach v mestách premieta, je totiž voľný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V ponuke sú snímky O dve slabiky pozadu, Jízda, Horem pádem, Fimfárum Jana Wericha a Mňága - Happy end, plus krátke filmy Viktora Kubala. Nie sú to žiadne novinky, ani žiadne vážne veci. Skôr naopak. Tí, čo program navrhovali a plánovali, chceli, aby sa z kinematografu premietali oddychovejšie žánre, overené a obľúbené komédie s inteligentným humorom. Teda také, ktoré radi pozeráme v lete v amfiteátri.

SkryťVypnúť reklamu

"Počítame s tým, že ľudia sa prídu pozrieť aj na taký film, čo už videli - preto, lebo sa k nemu radi vracajú. Alebo preto, že ho chcú zažiť v atmosfére letných kín, ktorých je stále menej a menej," hovorí za organizátorov Simona Nôtová-Tušerová.

Pozerať film v otvorenom priestore sa páči aj Janovi Svěrákovi, režisérovi Jízdy: "Letné kino je skvelá vec. Skutočný svet, čerstvý vzduch a zvuky prírody sa v ňom zvláštne miešajú s filmovým príbehom."

Kinematograf je však aj šancou ešte stihnúť film, ktorý ľuďom unikol v bežnej distribúcii. Alebo príležitosťou vidieť nedávnu novinku a pritom sa nebáť o zbytočne minuté peniaze. Distributéri cítia, že nedôvera je jedným z dôvodov, prečo sú naše kiná v poslednom čase prázdnejšie. "Od začiatku roka návštevnosť mierne klesá. Jednou z príčin je určite boom televíznych reality show. A druhou zase kríza v slovenskej filmovej tvorbe. Nakrúcame málo filmov, a medzitým málom je len málo dobrých. Prirodzene, dôvera diváka potom klesá," myslí si Dagmar Krepopová z distribučnej spoločnosti SPI International.

SkryťVypnúť reklamu

Tá kinematografu predala film O dve slabiky pozadu. V klasických kinách ho doteraz (premiéru mal v polovici februára) videlo vyše sedemtisíc divákov - a za necelé leto sa naň na otvorené námestia prišlo pozrieť ďalších dvetisícpäťsto. Krepopová si vysoké číslo návštevnosti vysvetľuje aj tým, že cez prázdniny majú mladí - ak necestujú - väčšinou len dve možnosti. Ísť k vode alebo do kina. Aj tak je to však pre ňu dôležité: "Sme radi, že film videla ďalšia skupina divákov. Hoci neplatiacich. Snažíme sa ich predsa presvedčiť, že aj u nás sa nakrúcajú filmy, na ktoré sa oplatí chodiť do kina."

Asi takto vidí zmysel bezplatného letného kina aj Asociácia filmových klubov Slovenska. Kinematograf od nej kúpil Zelenkov Mňága - Happy end: "Všetky filmy, ktoré kinematograf v lete premietne, majú istú umeleckú hodnotu. Môžeme byť len radi, že ich teraz videlo oveľa viac ľudí ako v bežnej distribúcii. Mám pocit, že práve takýmito akciami sa divák kultivuje. A dá sa teda čakať, že na podobné filmy bude chodiť častejšie. Aj do filmového klubu či do kina," hovorí Silvia Dubecká.

SkryťVypnúť reklamu

Len autor a producent toho úplne najnavštevovanejšieho filmu tretieho ročníka kinematografu - Jan Svěrák - je o niečo skeptickejší: "Ľudia majú radi všetko, čo je zadarmo. Neviem, či sa naučia chodiť do kina, ak im budeme ponúkať filmy bez platenia, dúfam. Viem, že lístky sú drahé. Ale, bohužiaľ, aj nakrúcanie je drahé."

KRISTÍNA KÚDELOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 594
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 325
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 138
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 348
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 882
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 879
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 377
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu