Mám zdravotné problémy, nemám úbor, mám menzes - to sú najčastejšie dôvody, pre ktoré necvičiaAž takmer 50 percent dievčat a približne 40 percent chlapcov, žiakov stredných škôl sa nezapája do pohybových aktivít na hodinách telesnej výchovy. Vyplýva to z prieskumu Štátneho pedagogického ústavu, ktorý jeden mesiac sledoval 8640 chlapcov a 7836 dievčat na hodinách telocviku.
Čím starší žiaci, tým menej chcú cvičiť
Zároveň sa tiež zistilo, že čím vyšší ročník strednej školy, tým je zapájanie sa študentov do aktivít na telesnej výchove slabšie. Kým napríklad v prvom ročníku strednej školy bolo neaktívnych 38 percent chlapcov, v štvrtom ročníku to bolo už 44 percent. Rovnako je to u dievčat - kým v prvej triede na hodinách telesnej nešportovalo 43 percent dievčat, v poslednom ročníku to bolo už 54 percent študentiek!
"Tento stav je doslova alarmujúci!" hovorí realizátor prieskumu Ján Slezák. A pridáva ďalšie čísla. "Porovnávali sme výsledky testov pohybovej výkonnosti žiakov, a zistili sme, že z roka na rok povážlivo klesajú, rapídne najmä vytrvalosť. U dievčat sú to už takmer katastrofálne výsledky."
Sú slabé ako muchy
Poukazuje na to, že ak sa mladí ľudia nebudú o svoju fyzickú kondíciu dostatočne starať, aj vynikajúce vedomosti im budú nanič. "Ak nebudeme investovať do hardvéru (telesnej schránky), mechanika bude nefunkčná a softvér v našom mozgu nepoužiteľný," prirovnáva.
Niektoré deti sú vraj až také slabé, že sa učitelia obávajú dať im urobiť stojku alebo vyšplhať sa na tyči, aby sa im niečo nestalo. "Stáva sa, že detí, ktoré necvičia je viac, ako tých, ktoré cvičia. Tie potom postávajú v hlúčikoch a vyrušujú ostatné. Za týchto podmienok naozaj ťažko vydolovať z detí nejaké výkony," hovorí Slezák.
Aj preto sa potom stáva, že sa hodiny telesnej výchovy "zvrhnú" len na pohadzovanie si lopty či hranie futbalu.
Som chorý, mám menzes, nemám úbor
Za najčastejšie dôvody, prečo deti nešportujú, prieskum udáva najmä poruchy pohybového aparátu (15 až 30 percent v závislosti od pohlavia a veku), poruchy chrbtice (7 až 25 percent), respiračné choroby (7 až 15 percent) a choroby srdcovo-cievneho aparátu. Ďalšie priečky rebríčka obsadili rekonvalescencie, poúrazové stavy, alergie a kožné choroby.
K nezdravotným príčinám, ktoré vedú študentov k necvičeniu, až takmer 50 percent detí uviedlo, že nemali úbor. "Niektoré si ho zabudli, iným sa nechcelo do školy vláčiť ťažký batoh a ďalšie úbor nemajú, pretože na to rodina jednoducho nemá peniaze," hovorí Slezák. Podľa neho už dnes totiž študentka nemôže prísť na hodiny telesnej v cvičkách alebo úbore, pretože stratí kredit v očiach ostatných detí.
"Raz som študentom povedal, aby prišli v cvičkách a jedna dievčina to aj splnila. Potom sa jej však druhá, ktorá mala tenisky, čo pri nášľape svietia, tak vysmiala, že na druhú hodinu už prišla bez úboru. Vraj si ho zabudla," spomína jeden učiteľ na zážitok z praxe.
Drahší úbor však stojí nemalé peniaze - tenisky od 500 do 3000 korún, športový úbor aj viac. "Ak má chudobná rodina dve-tri deti, jednoducho im nemá z čoho tento luxus zaplatiť," myslí si Slezák.
Ako ďalšie nezdravotné príčiny necvičenia študenti uviedli drobné zranenie, náhlu nevoľnosť a dievčatá najmä špecifickú indispozíciu, čiže menzes.
Zapájanie sa do aktivít na telesnej
Ročník | Prvý | Druhý | Tretí | Štvrtý |
Nezapája sa dievčat (v %) | 46,15 | 43,24 | 48,97 | 53,87 |
Nezapája sa chlapcov (v %) | 38,45 | 33,61 | 41,80 | 44,37 |
Zdroj: ŠPÚ