Z Boeingu 737 zostal len chvost. Miesto nešťastia je plné kúskov ľudských tiel a rozpadnutého lietadla. FOTO - ČTK/AP
ATÉNY, PRAHA - Z Cypru včera odletelo lietadlo plné turistov. Časť z nich smerovala do Atén a časť potom ďalej do Prahy. Nedošli. Pri Aténach lietadlo havarovalo. Všetkých 121 ľudí na palube zahynulo. Boeing 737 narazil do hory.
Všetky obete sú s najväčšou pravdepodobnosťou z Cypru a Grécka. V lietadle nebol ani jeden Čech alebo Slovák. Niekoľko hodín to však nebolo isté. České aj slovenské úrady zisťovali, či služby cyperskej nízkorozpočtovej leteckej spoločnosti Helios Airways nevyužili aj nejakí slovenskí alebo českí turisti.
Príčinou nehody bolo podľa gréckeho ministerstva obrany strata tlaku v kabíne. Je možné, že všetci zomreli ešte skôr, ako lietadlo padlo na zem. Asi sa udusili.
"Pilot zmodral. Bratanec, lúčim sa, mrzneme tu," poslal tesne pred haváriou jeden cestujúci sms-správu z mobilného telefónu.
Kapitán, ktorý bol podľa agentúry AP údajne Nemec, vtedy už informoval kontrolnú vežu na aténskom letisku, že má vážne problémy s klimatizáciou.
Posádka Boeingu letiaceho z Larnaky do Atén sa potom prestala ozývať. Do vzduchu preto vyleteli dve vojenské stíhačky F-16. Ich piloti televízii Alpha opísali, že kapitána v kokpite vôbec nevideli a druhý pilot bol zrútený v sedadle. Nad sedadlami cestujúcich videli kyslíkové masky.
Grécke aj cyperské úrady si preto myslia, že lietadlo sa zrútilo, keď po prudkom poklese tlaku odpadli obaja piloti. Grécka polícia však dlho nevylučovala ani teroristický útok alebo pokus o únos lietadla.
Experti stále upozorňujú, že príčina havárie nemusí byť taká jasná. Strata tlaku samotná by vraj pilotov nemohla odrovnať. V Boeingu je viacero mechanizmov, ktoré na takéto problémy upozorňujú a piloti by mali vedieť ako reagovať. Mali vraj minimálne 30 sekúnd na to, aby niečo urobili, potom vo výške asi 10 kilometrov, v akej lietadlo letelo, museli odpadnúť. Teplota v takejto výške sa pohybuje okolo mínus 50 stupňov Celzia.
Lietadlo narazilo do kopca Varnava neďaleko Marathónu, asi 30 kilometrov severne od Atén. Po zrútení stroja začali suché kríky v okolí horieť. Požiar zahasili tri lietadlá a dva vrtuľníky vodou z mora. Na mieste bolo asi 20 sanitiek, 35 požiarnických áut a viac ako sto záchranárov. Nikoho živého však nenašli.
"Vidím veľa mŕtvych, všetci majú kyslíkové masky. Trup sa rozlomil a jeho časti sú 500 metrov od seba," popísal jeden zo svedkov situáciu agentúre Reuters. Nerozbil sa jedine chvost lietadla. "Mŕtvi boli žltí, zamrznutí. Nikde žiadna krv," hovoril ďalší svedok televízii ERT. Mnohí mali zapnuté bezpečnostné pásy, a tak ich telá zostali v odtrhnutých sedadlách.
Je to najhoršia letecká katastrofa v cyperských aj gréckych dejinách. Grécky premiér Costas Karamanlis okamžite prerušil dovolenku a letel do Atén, cyperský prezident Tassos Papadopoulos išiel do Larnaky.
Spoločnosť Helios Airways vznikla v roku 1999 ako prvé nezávislé cyperské aerolínie.
Povedzte nám, či zomreli
"Povedzte nám, či sú mŕtvi!" kričia ľudia na letisku v juhocyperskej Larnake. "Povedzte nám mená, už sme dosť dlho čakali!" volá jeden z nich, zatiaľ čo jeho sused sa vrhá smerom k zástupcovi leteckej spoločnosti a chce ho udrieť.
V kaviarni larnackého letiska polícia zhromaždila ľudí, ktorí sa obávajú, že práve ich príbuzní zahynuli v lietadle, ktoré včera letelo do Atén a potom ďalej do Prahy. Ľudia sú na pokraji zrútenia. Pri letisku pre istotu parkujú dve sanitky.
Cyperské úrady na letisku zriadili krízový štáb. Stroj cyperskej spoločnosti Helios Airways viezol 115 pasažierov a šesť členov posádky. Všetci cestujúci boli s najväčšou pravdepodobnosťou Cyperčania.
"Ako by som sedel na žeravom uhlí, nikto nám nič nepovie," sťažuje si Prodromos Prodromu. Obáva sa, že v osadenstve lietadla bol jeho synovec.
Šíria sa rôzne zvesti. Z Larnaky do Atén štartovali v nedeľu ráno dva stroje v rovnaký čas čo medzi príbuznými zvyšuje zmätok.
Artemi Chalarambusová sa obáva, že lietadlo viedol priamo jej syn, ale nikto jej to dosiaľ nepotvrdil. "Môj syn je pilot, letel dnes do Atén. Neviem, ale s ktorým lietadlom," hovorí. "Musia nám povedať, kto bol na palube. Poznajú tu všetkých pilotov."
Autor: kos, čtk/afp