FOTO
Na Slovensku je 13-tisíc kilometrov vyznačených chodníkov, na nich je viac ako dvetisíc smerovníkov s vyše osemtisíc smerovými tabuľkami. Najväčšou výzvou pre turistov je červená Cesta hrdinov SNP, dnes Štefánikova magistrála, ktorá vedie od Devína pri Bratislave až po Dukliansky priesmyk, prejsť ju možno za tri-štyri týždne.
Cez Slovensko vedú aj dve európske diaľkové cesty E3 a E8. Prvá sa začína v španielskom pútnickom meste Santiago de Compostela, na Slovensko prichádza z Česka cez Makov, pokračuje striedavo na slovenskom a poľskom území a na juhu východného Slovenska opúšťa naše územie. E8 sa začína pri holandskom Rotterdame, no v budúcnosti ju vyznačia od Írska, končí sa v Turecku. K nám vchádza v bratislavskej Petržalke a vychádza na Dukle. Mariánska turistická cesta I23 vedie zase cez pútnické miesta z poľského Cz´stochowa cez Levoču do rakúskeho Mariazellu.
Nové trasy majú prilákať turistov
V poslednom čase majú veľký záujem o nové trasy obce - veria, že tým rozprúdia turistický ruch. Takto bolo vyznačené okolie Osrblia, Bánoviec, Horný Zemplín. Šéf slovenskej značkárskej komisie Arnošt Guldan však upozorňuje, že je dobré kontaktovať značkárov, ktorí navrhnuté chodníky vyznačia zdarma, podľa správnych zásad, pridelia im evidenčné číslo a zaradia ich do máp.
Naposledy projekt nového značenia pripravil mikroregión Belianske Tatry. Žiada naň peniaze z Európskej únie, rozhodnúť sa o tom má koncom augusta. V pláne je 29 turistických a cyklochodníkov, ktoré by prepojili obce Spišská Belá, Ždiar, Tatranská Javorina s mestom Vysoké Tatry a Poľskom.
S Vysokými Tatrami sa prepojí aj Bachledova dolina, pohorie Spišská Magura, v Lendaku pribudnú bežkárske trate, nové chodníky vzniknú okolo tatranskej chaty Plesnivec. Chodníky podľa primátora Spišskej Belej Štefana Bieľaka "určite prispejú k rozvoju cestovného ruchu v regióne, pretože spoja významné strediská - Ždiarsku kotlinu, Vysoké Tatry, Spišskú Belú. Cítime tu tlak návštevníkov na rozvoj cykloturistiky a agroturistiky".
Štátna ochrana prírody s projektom súhlasí, rozvíja turistický ruch v podhorí, nepovolila však atraktívnu značkovanú trasu po hrebeni Belianskych Tatier. Štefan Bieľak hovorí, že naprojektujú aj tento chodník, urobia posúdenie vplyvov na životné prostredie a budú veriť, že sa zmení postoj ochranárov.
Otvoriť turistické priechody do Poľska v Západných Tatrách navrhuje aj klub turistov. Uvažuje o priechode cez Volovec alebo Kasprov vrch. "Keď sme v Európskej únii, mali by sme zabezpečiť aj voľný prechod turistov," hovorí Ján Dzuroška.
Roky zavreté chodníky čakajú
Niektoré slovenské chodníky sú roky uzavreté. Vo Vysokých a v Západných Tatrách sú to práve priechody do Poľska cez Kasprov vrch, Chalubinského vráta, od Hincových plies cez Mengušovské sedlo, roky je zatvorený aj chodník na Lomnické sedlo. V Malej Fatre je už 25 rokov zatvorený chodník cez Poludňové skaly. Arnošt Guldan hovorí, že chodníky sú uzavreté najmä z dôvodu ochrany prírody, problémy sú však aj s novými majiteľmi lesných pozemkov. Chodníky do Poľska sa zatvorili počas komunizmu.