Okrem toho banky sa svojou poplatkovou politikou snažia motivovať skupiny klientov pri výbere produktu. Niektorí takto zvýhodňujú mladých alebo dôchodcov, iní chcú dosiahnuť, aby ľudia menej chodili do pobočiek a viac využívali elektronické spôsoby komunikácie s bankou.
„Málokto si uvedomuje, že na to, aby sa uskutočnila jednoduchá banková operácia, ako napríklad platba medzi dvoma účtami, je potrebné investovať do technológií, ľudí, materiálu a mnohých ďalších aktivít,“ povedal Roman Začka z Tatrabanky.
„Poplatky sú ďalším zdrojom príjmov bánk okrem úrokových výnosov,“ povedal Norbert Lazar z VÚB. Vzhľadom na vývoj úrokových sadzieb budú poplatky najmä pri zložitých a na ľudskú prácu náročných operáciách a produktoch zohrávať čoraz významnejšiu úlohu. Prevádzka pobočiek je pre banky pomerne drahá, preto napríklad poplatok za prevod zadaný priamo v banke je drahší, ako prostredníctvom telefónu.
„Výber banky z pohľadu klienta je závislý od jeho potrieb a predstáv,“ povedal Marek Duban z HVB Bank Slovakia. Niektorí majú záujem o vysoké úroky, iní o nízke poplatky. Niektorí hľadajú stabilitu a kvalitu služieb aj napriek vyšším cenám. „Klienti čoraz viac začínajú brať do úvahy informácie o hospodárení bánk,“ povedala Katarína Kadašiová z Poštovej banky.
Slovenské banky za založenie účtu pre fyzické osoby nepýtajú nič. Pri založení druhého účtu v tej istej banke, však môže poplatok predstavovať aj niekoľko stoviek. Pri termínovaných účtoch sa zvyčajne neúčtuje poplatok za vedenie účtu, ale pri bežných účtoch sa táto suma pohybuje od nuly až po 600 korún ročne.
Aj keď niektoré banky tvrdia, že prevody alebo výbery z bankomatu sú zadarmo, klient bude musieť aj tak zaplatiť. Výber z vlastného bankomatu je bezplatný, ale za účtovnú položku bude musieť zaplatiť dve alebo štyri koruny.
Poplatky za posielanie výpisov sa pohybujú do desiatich korún, chodiť si však pre ne do banky stojí niekoľkonásobne viac. Naopak nechať si ich posielať elektronickou poštou je podstatne lacnejšie. Za zrušenie účtu si niektoré banky účtujú peniaze, niektoré nie.
„Najvýhodnejším riešením pre klienta sú v súčasnosti tzv. produktové balíky, ktoré zahŕňajú viac bankových služieb za jednu cenu, ktorá je nižšia, ako keď klient nakupuje jednotlivo,“ tvrdí Československá obchodná banka. Takýto balík môže napríklad obsahovať určitý počet účtovných položiek, čo je vlastne zmena na účte, poplatok za vedenie účtu, posielanie výpisov a používanie platobnej karty.
Poplatky vo vybraných bankách (v Sk) príkaz príkaz založenie výber ** výber výber zrušenie vedenie
na prevod na prevod /zrušenie hotovosti z vlastného z bankomatu účtu účtu
pri priehradke cez internet trvalého príkazu pri priehradke bankomatu inej banky (ročne)
Slovenská sporiteľňa 4 2 5/20 4 0 30 0 240
VÚB 4 1 10/10 4 0 25 100 120
Tatra banka* 0 0 10/0 0 0 0 0 80
Poštová banka 1-5 1-3 10/15 0-12 0 15-30 100-150 180
Istrobanka 3-4 0-2 0/10 3 0 15 100 144
HVB Bank 5 2,5 50/50 5 0-50 5-50 0 600
*Tatra banka účtuje za každú účtovnú položku 4 koruny. **Pri nulových poplatkoch zvyknú banky účtovať poplatky za účtovnú položku.