Ústava priznáva poslancom trestnoprávnu imunitu. Poslanca nemožno trestne a ani disciplinárne stíhať, ani vziať do väzby bez súhlasu parlamentu. Ak parlament súhlas odoprie, trestné stíhanie alebo vzatie do väzby je počas trvania poslaneckého mandátu vylúčené. Ak poslanca pristihli a zadržali pri trestnom čine, príslušný orgán to musí ihneď oznámiť predsedovi parlamentu. Ak imunitný výbor nedá dodatočný súhlas, poslanca musia ihneď prepustiť. Ústava tiež hovorí, že poslanca nemožno stíhať za hlasovanie v parlamente a to ani po zániku jeho poslaneckého mandátu, rovnako to platí o jeho výrokoch v parlamente.
Zákon o priestupkoch hovorí, že konanie osôb požívajúcich výsady a imunity podľa zákona alebo medzinárodného práva, ktoré má znaky priestupku, nemožno ako priestupok prejednať. Ústavný právnik Radoslav Procházka sa a však domnieva, že ani ústava, ani žiaden osobitný zákon poslancov nevyníma z pôsobnosti priestupkového zákona.
O disciplinárnom konaní voči poslancovi síce hovorí zákon o rokovacom poriadku parlamentu, o priestupkovej imunite sa však nezmieňuje. Hovorí len, že poslanec podlieha disciplinárnej právomoci parlamentu za výroky prednesené pri výkone funkcie v parlamente, za porušenie zákazu zastúpenia pri hlasovaní a za závažné porušenie poslaneckého sľubu. (sp)