Z údajov zverejnených na informačnom portáli Natankuj.sk vyplýva, že čerpacia stanica OMV bola prvou, ktorá prelomila hranicu 40 korún.
Podľa štatistík Európskej komisie sú u nás ceny benzínu po očistení od daní štvrté najnižšie v Európskej únii po Fínsku, Anglicku a Francúzsku a ceny nafty druhé najnižšie po Dánsku.
Pri stúpajúcich cenách benzínu a nafty politici opozičných strán pravidelne útočia na ministerstvo financií, aby znížilo spotrebné dane. V posledných týždňoch, keď ceny rekordne stúpajú, sa však žiaden z politikov nesnažil túto tému otvoriť.
Podľa Petra Papanka z ministerstva financií o znížení daní v súčasnosti neuvažuje ani minister. "Štát zvyšoval spotrebné dane na pohonné hmoty naposledy pred dvoma rokmi. Odvtedy znížil DPH a nijako negatívne nezasahoval do cien benzínov a nafty," hovorí.
Ministerstvo aj Národná banka Slovenska ceny pohonných látok monitorujú, tvrdia, že zvyšovanie cien benzínov zatiaľ neznamená zvyšovanie inflácie, takže podľa ministerstva nie je dôvod ísť s daňami dole.
Keby ministerstvo spotrebnú daň aj znížilo, neznamenalo by to podľa Papanka automatické zníženie cien benzínov a konečný spotrebiteľ by zníženie daní nemusel pocítiť.
Za stálym zdražovaním pohonných látok je rekordne drahá ropa (63 dolárov za barel) a vysoké ceny benzínov a nafty na medzinárodných komoditných trhoch. Hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová tvrdí, že aj keď rafinérie všade na svete pracujú na plný výkon, nedokážu utíšiť obrovský smäd v Severnej Amerike a Číne. Nedostatok výrobných kapacít sa prejavuje už aj v severnej a východnej Európe.
Podľa ekonómov je len otázka času, kedy bude trh s palivami natoľko lukratívny, že rafinérie zainvestujú do rozširovania kapacít. V súčasnosti im vďaka vysokým cenám enormne rastú zisky. Situáciu si už uvedomujú aj ropné veľmoci združené v karteli OPEC. Zistili, že ceny neklesnú, ak zvýšia ťažbu, keďže obrovské množstvo ropy nemá kto spracovať.
Autor: tv, r