Materské koncerny niektorých veľkých slovenských výrobcov autosúčiastok zápasia s existenčnými problémami. Podľa vyjadrení odborníkov v USA Today a Finacial Times sú problémy vyvolané vysokými cenami ocele a útlmom automobilového priemyslu v Severnej Amerike, najsilnejšom trhu sveta.
Tower Automotive, ktorý v Malackách zamestnáva 800 ľudí a vyrába pre VW Slovakia, požiadal doma v Amerike o ochranu pred veriteľmi už vo februári. Na reštrukturalizáciu si požičal od investičnej banky J.P. Morgan takmer 725 miliónov dolárov. Jeho európskej dcére správy z centrály odplašili nového potenciálneho odberateľa - žilinský závod KIA.
S problémami sa boria aj iné dva americké koncerny - Delphi a Visteon. V senickom závode Delphi pracuje 2400 Slovákov, Visteon stavia prevádzku v Nitre a o rok plánuje zamestnať 600 ľudí. Delphi aj Visteon vykázali v druhom štvrťroku masívne straty. Delphi dokonca uvažuje o vyhlásení konkurzu na svoje americké obchody.
Analytička Gimme Creditu Shelly Lombardová pre americký denník USA Today označila súčasnú situáciu v automobilovom priemysle za "katastrofu". Spoločnosť Delphi už dokonca priznala, že banky jej skrátili úverové linky o 40 miliónov dolárov.
Kríza na americkom automobilovom trhu sa Slovenska pravdepodobne nedotkne. "Nízke výrobné náklady oproti bohatším krajinám nám zaručujú istý stupeň imunity voči negatívnym dosahom poklesu dopytu," myslí si šéfekonóm ING Bank Ján Tóth. "Ak má výrobca závody napríklad v Nemecku a na Slovensku, tak v prípade útlmu dopytu zníži výrobu v tej drahšej krajine," vysvetľuje ekonóm.
V ohrození nie je zatiaľ ani Európa, kde sa kríza skončila len nedávno. Naznačuje to postoj americkou krízou ohrozených korporácií. Už v deň, keď Tower Automotive požiadal súd o ochranu pred veriteľmi, vyčlenil koncern operácie mimo územia USA z reorganizácie. Aktivity európskych či ázijských pobočiek firmy tak zostávajú vyrábať v normálnom režime. "Náš biznis mimo USA je silný a ziskový a neočakávame žiadne zmeny v medzinárodných operáciách," vyhlásila spoločnosť.
(tv)