Antoine de Saint-Exupéry: Pošta na juh

Spojenie písania a lietania bolo preňho také prirodzené ako dýchanie. Oboje miloval, nemohol bez nich žiť. Písať na doske podloženej sudmi s leteckým benzínom pokladal za úplne samozrejmé. Nebezpečenstvo samotného lietania i prostredia, v ktorom lietal, k

ompenzuje vyrovnanosťou pri písaní. Jeho próza nie je obyčajným opisom toho, čo zažil. Exupéry je hľadačom zmyslu ľudského konania, hľadačom šťastia v živote aj v literatúre.

Všetci milovníci literatúry poznajú Exupéryho cez útlu knižočku s poetickým obsahom - Malý princ. Nesmrteľné odpovede hlavného hrdinu, jeho žiadosť, aby v ľudských vzťahoch nedominoval egoizmus, aby svoje okolie človek vnímal viac srdcom ako rozumom, oslovuje nielen detského čitateľa, ale aj dospelých. Najmä tých, ktorí sú ešte schopní vnímať takéto posolstvá. Úspech Malého princa zatienil všetky ostatné diela, hoci všetky si zaslúžia pozornosť pre svoju neopakovateľnú poetiku, pre námety, a pre jedinečnú skúsenosť autora, ktorú získal ako pilot.
Antoine de Saint-Exupéry sa narodil v roku 1900 v Londýne a zahynul pri havárii svojho lietadla v druhej svetovej vojne. Spisovateľ sa stal vojakom a tam sa nadchol pre letectvo. Pracoval pre viaceré letecké spoločnosti. Lietal po celom svete, kde sa snažil spoznávať ľudí, a prostredie, v ktorom žijú. Niekoľkokrát havaroval. Za vojny už mal pre letca vysoký vek, ale vynútil si, že bude lietať ďalej. Z posledného plánovaného letu sa nevrátil. Jeho stíhačku našli až po vyše polstoročí v mori neďaleko Marseille. Nebola vážne poškodená, z vraku sa však nedalo zistiť, či ju zostrelili, či spadla pre technickú poruchu, chybu starnúceho pilota, alebo či Exupéry s kariérou letca ukončil dobrovoľne aj svoj život. Smrť, opradená tajomstvami, mu zaručila určitú nesmrteľnosť, ktorá sprevádza vydanie všetkých jeho diel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Kuriér na ceste, to nič nie je. Na cudzej nepreskúmanej trase medzi Agadirom a mysom Juby je niekde kamarát, a vlastne nie je nikde. O chvíľu sa na našom nebi ukáže nehybné znamenie. Ak o piatej odštartoval z Agadiru... Na nehodu myslíme len neurčite. Kuriér, ktorý mešká, to ešte nič neznamená, len predĺžené čakanie a trocha nervóznejší rozhovor, ktorý sa nakoniec zvrhne. Potom sa čas začne vliecť, a človek ho napĺňa drobnými gestami, slovom, ktoré nedopovie."
(A. de Saint-Exupéry: Pošta na juh)

V živote bol Exupéry bonviván a skeptik, ale aj neúnavný hľadač pravdy, človek obdarený literárnym talentom, ktorý naplno využil. Román Pošta na juh vyšiel v roku 1929, a tak ako všetky jeho diela, je väčšinou autentický. Dá sa povedať, že Exupéryho knihy sú reportážami z letov, zo staníc, ktoré udržiavali letecké spojenia, zo života domorodých kmeňov, z vojny, z parížskych kaviarní, či z vidieckych hotelíkov, zachytenými Exupéryho zvláštnou poetikou.
Jeho svet fantázie a drsná realita prekvapuje a vťahuje do deja. Dnes je ťažké si už aj predstaviť, ako vyzerali a fungovali základne, kde mali lietadlá medzipristátia. Napríklad francúzsku základňu Mys Juby tvorilo pár drevených hangárov, drevený domček a jedna opica. Všade dookola žili Tuaregovia, skutoční páni a znalci púšte. Jedinou informáciou o lietadle bol telefonát, že z predchádzajúcej stanice odštartovalo v poriadku. Potom zostávalo len čakať a sledovať oblohu.

SkryťVypnúť reklamu

Spisovateľ, hoci predtým žil v salónoch, sa tu cítil ako doma. Naučil sa rešpektovať prírodu a komunikovať s domorodým obyvateľstvom, prekonávať takmer neprekonateľné ťažkosti. Pilot v tesnom svete kajuty, nad hlavami ľudí, prekonáva aj svoj vnútorný nepokoj, rieši problémy každodenného života a najmä vzťah s milovanou ženou.
"Všetko je stratené, spôsobujem jej bolesť. Dokonca fyzickú bolesť, v snahe prinútiť ju žiť." Vina, ktorú žena pociťuje za smrť dieťaťa, ich navždy oddeľuje. Pilot nemôže svoj vnútorný svet oddeliť od letu a pošta musí doraziť do cieľa. Jednoducho, život ide ďalej, náklady sa nepočítajú. Cena je privysoká, ale ako sa dá inak žiť?

Autor: ds

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 218
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 631
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 198
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 571
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 388
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 206
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 847
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 795
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu