Zamestnanci štátneho podniku Letecké opravovne Banská Bystrica (na snímke) sú v štrajkovej pohotovosti. Reagujú tak na návrh manažmentu firmy prepustiť k 1. októbru 2005 takmer tretinu zo súčasného počtu 169 zamestnancov. O rovnakom kroku uvažujú aj ich kolegovia z Trenčína. FOTO - TASR |
TRENČÍN - V štátnych závodoch leteckých opravovní sa schyľuje k štrajkom. Zamestnanci Leteckých opravovní v Banskej Bystrici sú v štrajkovej pohotovosti od pondelka. Ich kolegovia z Leteckých opravovní v Trenčíne sa k nim plánujú pridať. Dôvody pre štrajk sú v obidvoch prípadoch rovnaké - nesúhlas s hromadným prepúšťaním.
Vedenie Leteckých opravovní v Banskej Bystrici plánuje prepustiť 53 ľudí z celkového počtu 169 zamestnancov. V Trenčíne chcú Letecké opravovne znížiť počet zamestnancov zo 450 na 350. Odborový predák trenčianskych opravovní Viliam Jánošík sa o možnosti hromadného prepúšťania dozvedel z rozhovoru s riaditeľom spoločnosti Milošom Husárom, ktorý takúto možnosť údajne pripustil.
"Zatiaľ nemáme oficiálne stanovisko nášho vedenia, hneď ako nám bude oznámené, sme pripravení pristúpiť k podobným krokom ako v Banskej Bystrici," povedal Jánošík. Dôvodom hromadného prepúšťania v Leteckých opravovniach Trenčín má byť nedostatok zákaziek. "Je bežné, že 50 až 100 ľudí musí ostať doma, pričom dostávajú len 60 percent mzdy," dodáva.
Odborári si myslia, že za nedostatok práce môže okrem vedenia spoločnosti aj zriaďovateľ leteckých opravovní, ktorým je ministerstvo obrany. "Mnoho zákaziek zadávajú súkromným firmám, ktoré ich potom realizujú vzahraničí, a naši ľudia tak prichádzajú o prácu," tvrdí Jánošík. Včera ešte nevedel povedať či budú trenčiansky odborári, podobne ako v Banskej Bystrici, žiadať aj odvolanie vedenia spoločnosti.
Riaditeľ Leteckých opravovní Trenčín Miloš Husár sa k situácii v štátnom podniku vyjadriť nechcel. "Obráťte sa na ministerstvo," povedal. Podľa Martina Kovalika z komunikačného odboru ministerstva obrany je dôvodom prepúšťania pripravovaná transformácia štátnych podnikov na akciové spoločnosti.
"Od transformácie si sľubujeme, že podniky budú oveľa konkurencieschopnejšie a nebudú odkázané len na zákazky od ministerstva obrany," povedal. Zároveň odmietol tvrdenie odborárov, že zamestnanci leteckých opravovní o prácu prichádzajú vinou zadávania zákaziek súkromnému sektoru. "Našim podnikom nezadávame iba také špeciálne zákazky, ktoré nedokážu zrealizovať," dodal.
MICHAL PIŠKO