Zástupcovia z 13 krajín sveta mali zhodné skúsenosti. Ako ich zhrnul generálny sekretár ISDUE Hans Spiess, takmer všade musia učitelia o svoj príjem bojovať. Neoliberalistický systém sa na nich pozerá ako na "chodiace náklady", ktoré treba čo najviac znížiť. Výnimkou v diskusii bol predstaviteľ Pobrežia Slonoviny, kde si učiteľa vážia. V tejto africkej krajine totiž dostane učiteľ, ktorý sa rozhodne pôsobiť na vidieku, plne zariadený dom pre seba i celú svoju rodinu.
Predseda Združenia ľavicových učiteľov (ZĽU) Jozef Škorupa navrhol, že postavenie učiteľov by mal upravovať samostatný zákon.
Novozvolený viceprezident ISDUE a exminister školstva Milan Ftáčnik povedal, že takýto zákon by mal upraviť práva a povinnosti učiteľa ako zamestnanca. "Malo by tam byť, čo sa od neho očakáva, čo štát chce, aby robil."
Okrem iného by mal upravovať aj kariérny rast učiteľa. "Nároky na učiteľov, ktoré štát do zákona vloží, by mali byť kompenzované ďalšími sociálnymi a zdravotnými výhodami, ktoré súvisia s učiteľským povolaním," vyhlásil Ftáčnik.
Inšpiráciu pri tvorbe tejto normy by predstavitelia Združenia ľavicových učiteľov chceli čerpať zo skúseností krajín Európskej únie, kde je podobná legislatíva už prijatá. Detaily chcú odvodzovať aj z Charty učiteľa, ktorá bola prijatá v roku 1966 na úrovni UNESCO.
(sita)