BRATISLAVA - Televíznych divákov v lete tradične ubúda. Ak je pekne, mnohí zapínajú televízor až po deviatej večer. Aj z tých, ktorí ho sledujú, takmer tretinu čoraz väčšmi lákajú zahraničné televízie ako slovenské.
Najviac oproti ostatným televíziám za posledné týždne stratila najsilnejšia Markíza. V polovici júla ju priemerne cez týždeň pozeralo 34 percent divákov, ktorí mali zapnutý televízor, odkedy sa oteplilo a prešla na "letnú štruktúru", jej podiel na trhu klesol o viac ako 5 percent. Minulý týždeň sa ustálil na 29 percentách, v hlavnom vysielacom čase bola na tom Markíza lepšie, dosiahla 30,4 percenta. Ivana Semjanová, hovorkyňa televízie, to vysvetľuje tým, že letné reprízy nelákajú toľko divákov ako premiéry.
Týždenný podiel Jednotky STV raz v lete dokonca prekročil 20 percent. Minulý týždeň však opäť klesol pod 19. Branislav Zahradník hovorí, že jej pomohla americká verzia súťaže SuperStar, ktorú sleduje 6 - 8 percent populácie. Podiel Dvojky STV na trhu bol naposledy 5,4 percenta, aj bez výrazných športových prenosov. Zahradník to pripisuje "plnohodnotným" dokumentárnym filmom.
Letný podiel televízie JOJ kolíše okolo 14 percent, čo je viac, ako mala na jar. Rekord v prime-time dosiahla minulý týždeň - 16,4 percenta.
V lete len málo programov priláka viac ako 10 percent z celej populácie. V sledovanosti sa darilo reprízam niektorých obľúbených programov ako Zámena manželiek a Dereš na Markíze či Pošta pre teba na STV. Zriedkavejšie sú úspešné aj filmy, napríklad Wally, Orlia kráľovná na Markíze, ktoré mali sledovanosť vyše 16 percent s podielom viac ako 43 percent. Sledovaná bola aj komédia Nevera po slovensky vysielaná na Jednotke STV. Zo seriálov dosiahli obstojné čísla Monk či Policajná akadémia na Markíze.
Seriál Rodinné tajomstvá na JOJ má priemerné hodnoty sledovanosti pod 4 percentá. Dá sa teda hovoriť o sklamaní, najmä v porovnaní so seriálom Poisťovňa šťastia na Markíze, ktorý sa skončil koncom júna a mal priemernú sledovnanosť 15 percent, pri viac ako 40-percentnom podiele na trhu. Od septembra JOJ Rodinné tajomstvá odsúva do ranného času. Na JOJ si divákov stabilne udržiava relácia Inkognito, uspeli aj filmy Krása divokých koní s Penelope Cruzovou či paródia George, kráľ džungle.
Televízia TA3 má aj v lete stabilne podiel okolo 1,3 - 1,7 percenta.
Zahradník hovorí, že po lete príde "ukrutne tvrdá jeseň" a že ani jeden mediálny analytik dnes nevie predpovedať, čo sa stane, keď JOJ a Markíza naraz a prakticky dennodenne začnú v septembri vysielať nové reality show. (zu)
Letné podiely televízií na trhu
Televízia Týždeň
30. | 29. | 28. | 27. | 26. | 25. | |
Markíza | 29,0 | 28,9 | 29,3 | 29,3 | 30,4 | 34,1 |
Jednotka STV | 18,6 | 19,5 | 19,1 | 20,1 | 19,4 | 18,4 |
Dvojka STV | 5,4 | 4,8 | 6,0 | 5,5 | 5,2 | 4,3 |
JOJ | 14,0 | 14,6 | 13,7 | 13,0 | 13,1 | 14,0 |
TA3 | 1,7 | 1,4 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,2 |
Zdroj: PMT/TNS SK