Generálny riaditeľ Adidas-Salomon Herbert Hainer zapózoval fotografom v sídle firmy v nemeckom Herzogenaurachu. Adidas sa nedávno rozvádzal so Salomonom a teraz plánuje sobáš s Reebokom. FOTO - ČTK/AP
NEMECKO - Najväčší európsky výrobca športových potrieb Adidas včera oznámil plán kúpiť amerického konkurenta Reebok. Cieľom nemeckej firmy je severoamerický trh, ktorý tvorí polovicu zo svetového biznisu so športovými potrebami. Kúpu, ktorá Adidas vyjde na 3,8 miliardy dolárov (3,1 miliardy eur), musia ešte odobriť akcionári Reeboku a regulačné orgány.
Rozšírená firma, ktorá má začať existovať v prvých mesiacoch roka 2006, bude najvážnejším konkurentom súčasnej svetovej jednotky v tomto biznise Nike. Šéf Adidasu Herbert Heiner podľa BBC vyhlásil, že dohoda "predstavuje dôležitý strategický míľnik pre spoločnosť. Je to životná príležitosť, ako skombinovať dve značky, ktoré vo svetovom priemysle športových potrieb patria medzi najrešpektovanejšie a najznámejšie".
Adidas s Reebokom môžu spolu ročne predať športovú obuv za deväť miliárd dolárov. Hlavnou devízou Reeboku je jeho zmluva s federáciou amerického futbalu a basketbalovou asociáciou. Adidas zase sponzoruje svetový futbal a veľké plány si robí pre budúcoročné majstrovstvá sveta vo futbale na nemeckých ihriskách.
Adidas sa už dlhšie usiloval dostať na lukratívny trh v USA. Kúpa Reeboku by mala zdvojnásobiť jeho doterajší predaj americkým spotrebiteľom na 3,1 miliardy eur. Spoločný podiel oboch firiem v USA dosiahne zhruba 20 percent, zatiaľ čo Nike zásobuje 36 percent trhu.
Nemecká firma sa len nedávno zbavila stagnujúcej značky Salomon. Výrobcu potrieb pre zimné športy predala fínskej spoločnosti Amer. To jej pomohlo vylepšiť i tohtoročné čísla hospodárenia. Adidas včera oznámila 33-percentný nárast zisku za prvý polrok tohto roka
Bezprostrednou reakciou akcií Reebok po oznámení dohody bol 16-percentný nárast na 51 dolárov. Cena, ktorú ponúka Adidas, v prepočte na jednu akciu predstavuje 59 dolárov.
(reuters, jj)
Firmu, ktorá je dnes dvojkou na trhu športových potrieb, založil v roku 1949 Nemec Adolf Dassler. Z jeho mena vznikol aj názov firmy. Preslávila ju výroba športovej obuvi pre atlétov a futbalistov. Nosili ju napríklad americký atlét Jesse Owens, boxer Muhammad Ali alebo futbalista David Beckham. Adidas okrem futbalu v USA sponzoruje aj americký bejzbalový tím New York Yankees a získala kontrakt na sponzorstvo olympiády 2008 v Pekingu.
Predchodca firmy vznikol v 90. rokoch 19. storočia v Británii, kde Joseph William Foster začal pre atlétov vyrábať jedny z prvých tenisiek so štupľami. Spolu s vnukom založil v roku 1958 spoločnosť Reebok, pomenovanú podľa africkej gazely. Licenciu pre Severnú Ameriku získal v roku 1970 Paul Fireman. Firma je dvojkou (po Nike) na americkom trhu športovej obuvi.
Značku preslávili napríklad tenisti Andy Roddick a Venus Williams, futbalista Ryan Giggs alebo basketbalista Allen Iverson.
Najväčší výrobcovia športového tovaru
2004, mld. USD tržby čistý zisk
Nike 13,7 1,21
Adidas-Salomon 8,1 0,39
Reebok 3,8 0,19
Puma 2,1 0,35
Amer Sports 1,4 0,08
Mizuno 1,3 0,02
ASICS 1,3 0,04