a Kechnecom pri Košiciach.
Mníchovská automobilka Poľsko dobre pozná. V Starachowiciach pri Poznani vyrába komponenty do nákladných áut a autobusov. "Prijímame čisto prorastovú stratégiu a plánujeme proporčne rásť na trhoch mimo západnej Európy," vyhlásila spoločnosť. MAN začne závod stavať na jeseň, výrobu spustí v polovici roku 2007. Ročná kapacita závodu bude 15-tisíc nákladných áut.
Rozhodnutie koncernu o postavení závodu v Poľsku sa čakalo. "Už pred dvomi týždňami prenikli tieto informácie do nemeckých médií. Teraz sa len potvrdili," hovorí ekonomický analytik Ľudovej banky Mário Blaščák. Podľa neho nejde o žiadnu tragédiu, že investícia nesmeruje ku Košiciam. "Nevidel by som to dramaticky. Kechnec má niekoľko iných investorov, napríklad Ford," dodal analytik.
MAN svoje rozhodnutie zdôvodnil lepšou infraštruktúrou a možnosťami rozvoja pri Poznani. "Treba si uvedomiť, že poľský trh je väčší ako slovenský, český a maďarský dohromady. Závod priamo v Poľsku je výhodný najmä pre logistiku," myslí si Blaščák, podľa ktorého významným faktorom pri rozhodovaní bola aj výška a štruktúra ponúkanej štátnej pomoci.
Závod má pre MAN strategický význam. V západnej Európe síce dopyt po úžitkových autách v minulých rokoch stúpal len mierne, no od východoeurópskych trhov si firma sľubuje omnoho výraznejší rast. V súčasnosti firma predáva ročne po celom svete 63-tisíc nákladných áut. Do roku 2010 chce zvýšiť tento počet na viac ako 90-tisíc.
Krakov by mal byť podľa denníka Financial Times Deutschland pre automobilku MAN dobrým východiskovým bodom vzhľadom na dopravné spojenie a geografickú polohu mesta. Podnik môže navyše ponuku prispôsobiť aj klientom, ktorí chcú jednoduchšie technické vybavenie áut, a teda nižšie ceny. (tv)