Ak sa vodičovi pokazí auto, pretože natankoval zlý benzín či naftu, ale nemá stopercentné dôkazy, má smolu. FOTO -- TASR
BRATISLAVA - Na východe Slovenska objavili inšpektori najhoršiu naftu, akú kedy skúšali. Vzorky pohonných látok odoberajú na testy pravidelne a v poslednom čase nachádzali nekvalitných pohonných látok stále menej.
Pred pár dňami im však počítač náhodným výberom určil na kontrolu dve benzínové čerpadlá na východe, ktoré vlastní malá firma. Jej meno inšpekcia zatiaľ nechce prezradiť, lebo voči nej začala správne konanie. "Výsledky nás prekvapili, úplne sa vymkli z doterajšieho pozitívneho trendu," hovorí Michal Štefánek zo Slovenskej inšpekcie životného prostredia. V nafte bol výrazne prekročený povolený obsah síry. Tej môže byť v jednom litri najviac 50 miligramov. "Na jednej čerpacej stanici sme zistili 5556 miligramov, čo je 111-násobné prekročenie limitu, a na druhej 5463 miligramov, čo je skoro 110-násobné prekročenie."
Taký vysoký obsah síry môže zapríčiniť veľmi rýchle zhrdzavenie palivového systému auta, navyše poškodzuje životné prostredie. Inšpektori naznačujú, že obe benzínky boli v meste, nešlo teda o žiadne dedinské družstevné pumpy.
Štefánek hovorí, že množstvo síry naznačuje, že do nafty primiešali vykurovací olej.
Nevylučuje, že nafta bola z dovozu. "Odkedy odoberáme vzorky palív, na niečo podobné sme ešte nenarazili." Firme, ktorá prevádzkuje benzínky, hrozí pokuta od 10 000 do 5 miliónov korún.
Inšpektori skúmajú pri nafte päť ukazovateľov, pri benzíne osemnásť. Majiteľom benzíniek dve hodiny vopred oznámia, že idú na kontrolu. Tento rok chcú odobrať 240 vzoriek benzínu a 105 vzoriek nafty zo staníc na celom Slovensku. Pred dvoma rokmi zistili zo 108 vzoriek 14 zlých, vlani z 372 vzoriek 9 zlých.
Menej nedostatkov majú podľa Štefánka pohonné palivá zo staníc veľkých firiem. "Pre nich je to otázka imidžu. Keby sa dostalo von, že ich benzín alebo nafta porušili nejaké normy, bolo by to pre nich veľmi nepríjemné." Myslí si však, že ani malí predajcovia sa nemôžu vyhovárať, lebo aj domáca rafinéria vyrába aj pohonné hmoty spĺňajúce normy, ktoré začnú platiť v roku 2009.
Kvalitu benzínu zisťuje aj Slovenská obchodná inšpekcia. Na základe podnetov od ľudí preveruje napríklad čírosť benzínu a nafty, oktánové číslo a podobne. V roku 2003 z 567 vzoriek nevyhovelo 155 vrátane palív od renomovaných značiek. Najčastejšie mali nevyhovujúci vzhľad, prípadne boli znečistené. Ani raz nezistili zlé oktánové číslo benzínu, v jednom prípade v ňom zistili zvýšený obsah benzénu. Nafta mala najmä nevyhovujúci bod vzplanutia. (rf)
Natankovali ste zlú naftu? Ťažko to dokážete
Firmy, ktoré prevádzkujú čerpacie stanice, neradi priznávajú, že predali nekvalitný benzín alebo naftu. Ak sa v dôsledku toho pokazí auto a vodič nemá stopercentné dôkazy, má smolu.
"Nabral som v nedeľu 19. júna 41 litrov nafty, skoro plnú nádrž. V pondelok ešte auto jazdilo, ale v utorok na diaľnici pri Malackách motor zhasol," hovorí vodič, ktorý v Bratislave pravidelne tankoval na rovnakej serióznej čerpacej stanici. Auto bolo v záruke, zavolal odťahovku. Za hodinu priviezli z Bratislavy aj náhradné auto.
"Vo štvrtok auto rozobrali a povedali, že v palivovom systéme bola špina. Na takú poruchu sa záruka nevzťahuje, čiže za požičanie náhradného auta som musel zaplatiť 4879 korún. Za opravu som platil 12 418 korún. Spolu aj so zlým benzínom ma to stálo vyše 18-tisíc," hovorí vodič.
Od benzínky chcel náhradu škody. "Volal som vedeniu firmy, ktorá ju prevádzkuje. Povedali, že keď budem mať všetky bločky od opravy auta a náhradných súčiastok, mám ich poslať a vyriešia to," hovorí. V motore ešte bolo treba vymeniť jednu súčiastku, ktorú servis nemal v sklade, preto musel čakať. Hneď po výmene súčiastky poslal všetky bločky a faktúry firme, ktorá prevádzkuje benzínku. Vzápätí prišla odpoveď, že reklamáciu zamietajú, lebo ju poslal neskoro. V odpovedi navyše firma tvrdí, že nik iný sa vtedy nesťažoval na kvalitu, a že vodič nemôže dokázať, že medzi tankovaním na ich pumpe a opravou auta, netankoval inde.
"Problém je, že sa ohlásil neskoro. Zaoberali by sme sa tým, keby u nás natankoval a hneď ostal stáť na ceste," povedala pani z firmy denníku SME. Vodič má teda automaticky vedieť, že keď sa mu pokazí auto, je to z nekvalitného paliva? Absurdnosťou tohto výkladu argumentoval aj vodič. Nepochodil.
"Ako viem, že nenatankoval medzitým inde? Alebo, že v nádrži nemal už znečistenú hmotu od iného predajcu?" hovorí pani z firmy. "Bežný proces je, že hneď po poruche auta sa vezme vzorka z nádrže a vzorka z nášho benzínového čerpadla, a ak je nejaká indikácia, bez debaty reklamáciu uznávame," hovorí pani. "Lenže vodič sa ozval neskoro." (rf)