FOTO - ARCHÍV SME |
Požiar vo Vysokých Tatrách ukázal, že Slovensko nemá dosť techniky, aby samo zvládlo veľký lesný požiar. Územie Slovenska tvoria zhruba z polovice lesy, no máme len štyri veľké tzv. bambi vaky na vodu, ktoré sa dajú zavesiť pod vrtuľník, aby sa nimi mohlo hasiť v neprístupných oblastiach. Moderných hasičských áut na terénnych podvozkoch je iba 7.
Víkendový požiar v Tatrách hasili štyri vrtuľníky, ku ktorými museli narýchlo pridať turbočmeliaky. Viceprezident Hasičského a záchranného zboru Jozef Prosňák hovorí, že málo nie je len bambi vakov, ale aj vrtuľníkov.
Jeden veľký vak na 4000 litrov vody stojí okolo pol milióna. Marek Mišečka z ministerstva vnútra hovorí, že chcú prikúpiť ďalšie dva "v súvislosti s projektom na obnovu a ochranu Vysokých Tatier".
Požiar hasil aj vrtuľník súkromnej firmy Air transport Europe. "My bambi vak nemáme. Požičali nám ho hasiči," hovorí Pavol Svetoň. Podľa neho bola možno trochu chyba, že zasahovali neskoro. "Vrtuľník Air transport Europe sedí pod Vysokými Tatrami a kedykoľvek môže vyštartovať. Vieme zasiahnuť skôr, ako vrtuľníky ministerstva vnútra z Bratislavy. Štartovali sme ako prví - o pol štvrtej popoludní. Asi nám mohli zavolať aj skôr."
Vodu do bambi vakov naberali vrtuľníky v štrkovisku pri Batizovciach. Otočka od štrkoviska k požiaru trvala asi šesť-sedem minút, čiže za hodinu vedel jeden vrtuľník prísť nad požiar asi desaťkrát. Vrtuľník nad vodou klesá dovtedy, kým sa vak neponorí. Naberie vodu a nad požiarom operátor z vrtuľníka diaľkovo otvorí uzáver, presne kde potrebuje. Po hodine a pol musí sadnúť, dotankovať palivo.
Milan Vanga z ministerstva obrany hovorí, že armáda by mohla dať pokojne aj oveľa viac vrtuľníkov. Pri požiari im lietal jeden. "V Prešove je jeden bambi vak a na ten máme prispôsobené dva vrtuľníky. Keby požiarnikom dokúpili ďalšie vaky, nemáme problém prispôsobiť stroje. Každý náš vrtuľník Mi-17 si vie vziať vak na podves."
Viceprezident hasičov Jozef Prosňák si pochvaľuje, že policajti a vojaci poskytujú v prípade požiarov svoje vrtuľníky, ale podľa neho je to stále málo. Keby cez víkend začal horieť aj iný neprístupný les, zahraničná pomoc by musela priletieť okamžite. Ak by horeli domy kdesi v dedine v okolí Tatier, požiarnici by to zvládli bez problémov, pozemných cisterien je dosť, aj keď väčšinou starých a poruchových. Najstaršie nákladné auto používané pri zásahoch majú požiarnici v Malackách. Je to valník V3S vyrobený v roku 1954. Najstaršia cisternová striekačka je v Žiline, Tatra 138 z roku 1965.
(rf)