BRATISLAVA - Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, najväčšieho nákladného prepravcu na Slovensku, chce sprivatizovať štrnásť firiem zo Slovenska aj iných krajín. Termín, dokedy mohli záujemcovia predložiť predbežné ponuky, uplynul včera na poludnie. Informoval o tom hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška. "Z tejto privatizácie očakávam príjem 15 až 20 miliárd korún," povedal v polovici apríla minister dopravy Pavol Prokopovič.
Štát si v podniku neplánuje nechať žiadny podiel, na predaj sú všetky akcie Carga Slovakia. Z predbežných ponúk výberová komisia v spolupráci s poradcom zostaví na základe finančnej ponuky, ekonomickej sily a stratégie investora užší zoznam kandidátov, ktorým umožní vstup do interných záznamov Carga. Následne ich v septembri 2005 vyzve na predloženie konečných ponúk. Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy do konca tohto roku.
Mená záujemcov ministerstvo dopravy neoznámilo. Svoj záujem v uplynulých týždňoch v médiách potvrdili dve finančné skupiny zo Slovenska - Penta a J&T a traja európski železniční prepravcovia - České dráhy, Deutsche Bahn a Österreichische Bundesbahn. Zvyšných deväť potenciálnych investorov, ktorí podali predbežné ponuky, svoj záujem nemedializovalo.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia vznikla odčlenením od Železničnej spoločnosti, ktorá sa teraz zaoberá výlučne osobnou dopravou. Podiel Carga na celkovom slovenskom prepravnom trhu je viac ako 20 percent a v roku 2004 prepravila takmer 50 miliónov ton tovaru a surovín. Spoločnosť vlastní vyše 800 elektrických a motorových rušňov a 16-tisíc vagónov.
(tv)
Známi záujemcovia
Deutsche Bahn
Tento štátny železničný prepravca je popredným poskytovateľom dopravných a logistických služieb v Nemecku. Obrat spoločnosti za minulý rok dosiahol 23,9 miliardy eur. Spoločnosť vlani prepravila 1,69 miliardy cestujúcich a 283,6 milióna ton tovaru a surovín. Tento štátny kolos zamestnáva vyše 225-tisíc ľudí.
Österreichische Bundesbahn
Štátne rakúske železnice sa na tendri o slovenské Cargo zúčastňujú prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Rail Cargo Austria. Rakúsky minister dopravy prednedávnom vyhlásil, že po problémoch, ktoré národný dopravca mal, "podstúpil reštrukturalizáciu a stal sa tak silným a konkurencieschopným".
České dráhy
Trojicu známych záujemcov so skúsenosťami s prevádzkou železničnej dopravy uzatvárajú České dráhy. Rovnako ako DB a ÖBB, aj České dráhy sú stále štátnou firmou. Spoločnosť je aktívna najmä v Česku, kde má podobné postavenie, ako kedysi nerozdelené železnice na Slovensku.
Penta
Svoj predbežný záujem v médiách prezentovala aj súkromná finančná skupina Penta. Jeden z jej majiteľov Jozef Oravkin vyhlásil, že ak Penta do tendra pôjde, tak s najväčšou pravdepodobnosťou v konzorciu. O jeho vytvorení Penta rokovala s firmami zo zahraničia.
J&T
O možnosti kúpiť Cargo v konzorciu uvažovala aj ďalšia súkromná finančná skupina J&T. Tá je aktívna napríklad v cestovnom ruchu, kolektívnom investovaní, v podnikaní s nehnuteľnosťami a vlastní aj banku.