Výskumy potvrdzujú, že väčšina obyvateľov Slovenska je verná jednej banke. Môžu za to aj rôzne poplatky a administratívne prekážky, ktoré zmenu banky sprevádzajú. ILUSTRAČNÉ FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
BRATISLAVA - Obyvatelia Slovenska veľmi neradi menia banku. Väčšinou majú v tej istej banke účet, berú si od nej úver a jej prostredníctvom aj investujú.
Mnohí ľudia si prvýkrát založia účet, keď nastúpia do zamestnania. Často je tak ich peňažný ústav totožný s bankou zamestnávateľa. Má to svoje výhody - výplatu majú v ten istý deň, ako ju zamestnávateľ pošle. Na svoj prvý účet si zvyknú, postupne využívajú na ňom trvalé príkazy a inkasá.
Konzervatívni klienti
"Slovenskí občania sú veľmi konzervatívni a nemajú radi zmenu," hovorí analytik Poštovej banky Miroslav Šmál. Ukazuje sa to napríklad na tom, že stále obľubujú vkladné knižky a termínované vklady napriek ich nízkym úrokom. "Začiatky takejto nepružnosti siahajú do obdobia spred roku 1989 a sú evidentné najmä u staršej generácie," dodal Šmál. Prejavujú sa aj na veľmi zriedkavých zmenách banky.
Analytik spoločnosti Symsite Research Vladimír Dohnal si myslí, že okrem konzervatívnosti zohráva úlohu aj to, že zmena banky na Slovensku je vo väčšine prípadov pomerne zložitý proces. "Okrem nákladov ako sú poplatky za zrušenie účtu či platobných kariet a otvorenie nového účtu, zriadenie nových kariet, od neho odrádza aj administratívna náročnosť." Klient totiž musí zrušiť niekoľko trvalých príkazov či inkás a zriadiť nové. "Aj moja nedávna osobná skúsenosť hovorí, že málo z takýchto zmien funguje na prvý pokus a výsledkom je odpojený telefón alebo hrozby z bytového družstva pre neplatenie faktúr," povedal Dohnal.
Mladí sú aktívnejší
Aj banky potvrdzujú, že ľudia na Slovensku len málokedy vymenia svoju banku. "Podľa prieskumu je vernosť slovenského klienta jednej banke vyššia ako vo svete," povedal hovorca Tatra banky Roman Začka. No postupne sa táto vernosť jednej banke zmenšuje. Rozdiely pri zmene banky sú badateľné medzi staršími a mladšími ľuďmi. "Zatiaľ čo staršie generácie sa pre zmenu banky rozhodujú ťažkopádnejšie, mladšie generácie sú flexibilnejšie," povedal hovorca OTP banky Norbert Lazar.
Katarína Keráčiková z Dexia banky hovorí, že mladí ľudia sú veľmi citliví na rôzne zľavy a akcie, ktoré im jednotlivé banky ponúkajú. Preto veľakrát vymenia aj niekoľko bánk.
Okrem toho sú banky pomerne aktívne v snahe udržať si klienta obnovovaním svojich ponúk. Podľa hovorkyne ČSOB Marty Krejcarovej, ak je klient so službami spokojný, potom je ochotný akceptovať aj prípadné zvýšenie poplatkov.
Michal Kopecký z VÚB banky tvrdí, že jednou z výhod, ktoré majú starší klienti je aj to, že ich banka pravidelne hodnotí a na základe analýzy všetkých dostupných údajov ich aktívne oslovuje s ponukou konkrétnych produktov. Banka tak môže klientovi napríklad kedykoľvek povedať, aký veľký úver môže u nich dostať.
Čo je treba urobiť pri zmene banky?
* vrátiť všetky platobné a kreditné karty a požiadať o vydanie nových
* na novom účte znovu nastaviť trvalé príkazy a inkasá
* firmám, ktorým platíme pomocou inkasa, treba nahlásiť nové číslo účtu
* nové číslo účtu treba nahlásiť aj zamestnávateľovi alebo obchodným partnerom
Kedy možno ísť do mínusu?
Slovenská sporiteľňa hneď pri zriadení*
VÚB banka hneď pri zriadení*
Tatra banka po šiestich mesiacoch
UniBanka hneď pri zriadení*
HVB Bank po troch mesiacoch
ČSOB hneď pri zriadení*
Istrobanka po troch mesiacoch
OTP banka po troch mesiacoch
Ľudová banka po 90 dňoch
Dexia banka hneď pri zriadení*
* klient však musí predložiť potvrdenie o príjme
Ľudia, ktorí platia svoje účty prostredníctvom inkasa, musia pri zmene banky včas nastaviť nové inkasné posvolenia a firmám, ktorým takto platia, oznámiť nové číslo účtu. Inak sa z nich môžu stať neplatiči. ILUSTRAČNÉ FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ