Májové zosuvy pred Stakčínom sa podľa odborníkov môžu zopakovať. FOTO PRE SME - ROMAN ROKYTKA |
e zosuvu.
Analýzu príčin prírodnej kalamity vypracovala bratislavská firma Dopravoprojekt. Riaditeľ jej prešovskej divízie Jozef Kundrát upozorňuje na "veľkú pravdepodobnosť, že pod vplyvom dažďov bude zosuv pokračovať a nadobudne väčší rozsah". Podľa neho za to môže kombinácia viacerých faktorov - geologické podložie, pohyby územia v dávnej minulosti, veľký sklon svahu, prúdenie podzemných vôd a zrážková činnosť. Kundrát tiež pripomína, že nemožno vylúčiť aktivovanie obdobných zosuvov na priľahlých úsekoch cesty.
Špecialisti preto odporúčajú urýchlene preložiť cestu prvej triedy v dĺžke päť a pol kilometra. "Pri vysokých finančných nákladoch na sprejazdnenie cesty a na sanáciu tohto zosuvu i pri riziku nových zosuvov by to bolo najlepším cieľovým riešením," povedal Kundrát.
Prekládka cesty je však náročným a dlhodobým riešením. Anton Klajban z humenského pracoviska Slovenskej správy ciest hovorí, že v najbližšom období treba predovšetkým zabezpečiť bezpečnosť premávky na jestvujúcej ceste, kde sa stále jazdí iba v jednom pruhu. "Znamená to najmä namontovať zvodidlá, ktoré zosuv strhol. Ďalej odvodniť územie dláždenými priekopami v dĺžke asi dvesto metrov," opisuje najnutnejšie opatrenia. Spolu s novým dopravným značením a odvozom zeminy by si vyžiadali okolo štyroch miliónov korún. Klajban povedal, že o financovaní týchto prác budú rokovať s Prešovským samosprávnym krajom i obidvoma miestnymi samosprávami, keďže územie zosuvu nie je majetkom Slovenskej správy ciest. Potom môžu vypísať verejnú súťaž na dodávateľa. Doterajšie záchranné práce stáli dva a pol milióna korún.
Klajban však upozorňuje, že pre hrozbu ďalších zosuvov treba čo najskôr opraviť aspoň lesnú cestu cez Sninské Rybníky s výjazdom v Kolonici. Tá slúžila ako jediná obchádzka na nevyhnutnú dopravu aj v máji, keď zemina, kamene a stromy zahatali cestu aj železničnú trať. "V prípade núdze je potrebné zabezpečiť zásobovanie obyvateľstva 24 obcí, ich zdravotnícku starostlivosť i protipožiarnu ochranu," vysvetľuje.
Oprava núdzovej cesty by stála asi 14 miliónov. Slovenská správa ciest ráta s prefinancovaním polovice, zvyšok budú zrejme musieť doplatiť samosprávy. (rok)