BRATISLAVA - Niektoré župy vo volebnom roku začali podstatne viac platiť za svoju prezentáciu v médiách. Trenčianska župa podpísala tento rok zmluvy s 11 miestnymi médiami za vyše dva milióny korún. Z nich vyše milión korún zaplatí lokálnej Trenčianskej televízii za výrobu polhodinových relácií, ktoré sa budú vysielať raz za týždeň. Vlani minula župa na svoju prezentáciu asi 200-tisíc korún.
Podobná situácia je aj v trnavskej župe. Vlani si objednávala na svoju propagáciu iba jednu stranu mesačne v lokálnom periodiku Trnavský hlas, od marca tohto roku sa župa prezentuje aj v Rádiu NAJ Trnava a v Mestskej televízii Trnava. Zaplatí spolu takmer pol milióna korún, kým vlani minula asi o 350-tisíc menej.
Žilinská župa sa rozhodla nevyužívať iné médiá, ale založiť si vlastné noviny. Podľa hovorkyne Mariky Gajdošíkovej "v júni minulého roka však začal samosprávny kraj vydávať vlastné predajné noviny Región Žurnál". Župu to stálo vlani za druhý polrok 3 milióny korún, v tomto roku to bude 6 miliónov.
V Košiciach župa priamo neinzeruje v médiách, ale podľa Ľubomíra Lehotského z tlačového oddelenia informácie o svojej činnosti "osemkrát za rok prikladáme do štyroch regionálnych denníkov". Župu to stojí asi 440-tisíc korún.
Spolupracovník Transparency International Slovensko Ivan Rončák si myslí, že zvyšovanie súm určených na propagáciu vo volebnom roku "môže aj vzhľadom na obsah materiálov vyvolávať podozrenie zo zneužitia verejných prostriedkov na predvolebnú kampaň súčasných predstaviteľov žúp".
Podľa radcu zastupiteľstva trenčianskej župy Jozefa Božika však nárast peňazí na prezentáciu kraja s predvolebnou kampaňou nesúvisí, lebo v článkoch nie sú "napísaní kandidáti s volebným číslom a stranou". "Samospráva sa doteraz nedokázala natoľko prezentovať, aby občania dostatočne precítili objem jej kompetencií," dodal.