FOTO |
Hodnota značky Coca-Cola predstavuje rovnako ako v minulom roku 67,5 miliardy dolárov (2,1 bilióna korún). Hodnota druhého Microsoftu klesla o dve percentá a tretej počítačovej spoločnosti IBM o percento. Z prvej desiatky sa najviac darilo len dvom neamerickým firmám, Nokii a Toyote, ktorých hodnota stúpla o desať percent.
V stovke najhodnotnejších značiek zaznamenali najväčší rast firmy eBay, HSBC, Samsung, Apple a UBS. Najväčšie straty mali Sony, Morgan Stanley, Volkswagen, Levi's a Hewlett-Packard.
Ako nové sa do rebríčka zaradili zasielateľská spoločnosť UPS, internetový vyhľadávač Google, farmaceutická firma Novartis, španielsky predajca odevov Zara, automobilka Hyundai, výrobca luxusného tovaru Bulgari a alektronická skupina LG.
V posledných rokoch sa zo všetkých značiek najviac darí juhokórejskému Samsungu. Za posledných päť rokov hodnota Samsungu vzrástla o 186 percent. V tomto roku dvadsiaty Samsung prekonal aj konkurenčnú japonskú Sony, ktorá je dvadsiata ôsma.
V prvej stovke je 38 európskych firiem, šesť japonských a tri juhokórejské. Jedna spoločnosť má sídlo na Bermudách. Zostávajúce značky patria firmám z USA.
Prieskum je založený na zložitej metodológii, ktorá využíva množstvo kritérií. Ak chce byť firma zahrnutá do prvej stovky, musí hodnota jej značky predstavovať minimálne 2,1 miliardy dolárov. (čtk)