Združenie obcí ani združenie hlavných kontrolórov štatistiku tohto druhu nevedie.
Zákon je účinný od 1. júla 2004. Tam, kde v tom čase hlavného kontrolóra mali, zákon neraz narobil problémy.
Napríklad kontrolórovi Lošonca v Trnavskom okrese sa 30. novembra pracovný pomer skončil, lebo podľa zákona nesmel inak zarábať, spomína starosta Emil Štibraný. Neskôr síce zákon umožnil, že iný zárobok môže povoliť obecné zastupiteľstvo, ale pre Lošonec to prišlo neskoro. Takže od decembra majú nového kontrolóra.
Starosta Dolných Salíb v okrese Galanta Lajos Seres tvrdí, že po 31. decembri, keď sa pracovný pomer jednej kontrolórky skončil, sa do volieb "nikto neprihlásil". Tak nemali inú možnosť, ako ich vyhlasovať, kým sa záujemca našiel. Kontrolóra majú opäť od apríla tohto roka.
Podľa Fúsku po 1. júli minulého roku "nastal zásadný obrat k lepšiemu", no zákon má svoje nevýhody. Napríklad tú, že "rozsah úväzku necháva na obecnom zastupiteľstve", aspoň minimálny rozsah by podľa Fúsku mal určiť zákon. "Môže sa stať, že starosta malej obce je na 100-percentný úväzok a kontrolór na 5-percentný, a to je v súlade so zákonom."
Kontrolovať na čiastočný úväzok sa niekomu oplatí asi len vtedy, ak mu zastupiteľstvo odsúhlasilo "privyrábať si", alebo ak pracuje pre viaceré obce. Lošonec sa o kontrolóra "delí" s ôsmimi obcami, pričom pre tú ich podľa Štibraného kontrolór pracuje na 5-percentný úväzok.
Aj v Dolných Salibách sa podľa Seresa o to pokúšali, ale "buď poslanci nemali dôveru k cudziemu človeku, alebo záujemca nevedel podchytiť dostatočný počet obcí na to, aby mohol pracovať na plný úväzok".
JOZEF ČAVOJEC