Cesta sa stavia bez stavebného povolenia, ale zatiaľ nezasiahli ani štátne orgány polícia či súdy, aj keď majú v rukách písomné podnety.
Podľa prieskumu denníka SME, ktorý robila agentúra MVK, 54,1 percenta ľudí nesúhlasí s postupom štátu pri vykupovaní pozemkov pod automobilkou Kia.
Politológ Grigorij Mesežnikov hovorí, že politické strany pristupujú k podobným konfliktným situáciám účelovo, efekt investícií považujú za dôležitejší ako dodržiavanie zákonov.
Podpredseda Smeru Robert Kaliňák povedal, že Kia je citlivá otázka a je to podobná problematika ako lieky s vedľajšími účinkami.
"Na jednej strane liečia rakovinu, na druhej strane prídete o pečeň," povedal.
Kia podľa neho na jedenej strane prináša pracovné miesta, na druhej strane prináša problémy, ktorá sa teraz dejú. Každý má podľa neho obavu, že by mohol byť zodpovedný za odchod automobilky.
Dnes by podľa Kaliňáka mali okamžite konať štátne orgány, ktoré sú na to príslušné. Podľa Kaliňáka však z ich postoja cítiť zvláštny strach.
Poslankyňa HZDS Katarína Tóthová hovorí, že toto nie je problematika strán, ale "štát verzus občania". Podľa nej celý problém asi nakoniec skončí na Ústavnom súde a možno aj v Štrasburgu. "Ak by tu bol právny štát, tak by príslušné orgány museli okamžite konať."
Predseda poslaneckého klubu SMK Gyula Bárdos povedal, že "ak by sa nejaká strana v tom začala angažovať, určite by sa to voči nej zneužilo vo volebnej kampani a najmä voči SMK".
Podľa Bárdosa však nie je dobré, "keď štát ide takto príkladom občanom, hlavne ak ide o majetok občanov". Kompetentní na každej úrovni by mali podľa neho okamžite zakročiť a nezakrývať veci "archeologickými prieskumom".
Podpredseda ANO Ľubomír Lintner považuje správanie sa majiteľov pozemkov za "logický postoj". Na otázku, ako sa pozerá na postoj polície, prokuratúry či súdov, odpovedal "na miske váh prevažuje významnosť investície". Či je to tak správne, nechcel komentovať.
Poslanec KDH Pavol Abrhan si myslí, že štátne orgány by svojím postojom k celej kauze "nemali porušovať zákon".
Podľa poslanca Tomáša Galbavého z SDKÚ by štát mal mať úctu k súkromnému vlastníctvu. Na otázku, či by sa malo pokračovať v stavbe aj bez stavebného povolenia, Galbavý odpovedal "to nebudem komentovať".
ROMAN KRPELAN