Štúdio CCTV. Hrdinky populárneho amerického seriálu zanedlho prehovoria aj v mandarínskej čínštine (v rohu). FOTO - AUTOR, REUTERS |
Denník Šanghaji Daily včera informoval, že populárny americký seriál Zúfalé ženy, ktorý zbiera jedno televízne ocenenie za druhým a sleduje ho aj prvá americká dáma Laura Bushová, už koncom roka nadabujú do mandarínčiny a uvedie ho čínska štátna televízia CCTV.
Uvedenie Zúfalých žien symbolizuje zhovievavejší prístup čínskej vlády k zábave na obrazovkách. Neprekáža jej - rovnako ako keď ide o obchod - ani americká výroba. CCTV si však ďalej udržiava monopol na informovanie podľa potrieb komunistickej strany a priamo podlieha ústrednej vláde, ktorá dbá na aktívnu informačnú politiku.
"Dnes sa ani nedá hovoriť o nejakej aktívnej cenzúre. Novinári sa cenzurujú sami a dobre vedia pokiaľ môžu," hovorí známa novinárka z hlavného mesta, ktorá si želá zostať v anonymite.
Čínski novinári sa tak môžu púšťať nanajvýš do reportáží o spotrebiteľských či občiansko-správnych sporoch podobných programu Lampáreň. Tieto relácie sú populárne, pretože Čína až do osemdesiatych rokov nepoznala právny systém a ľudia nevedia, ako sa brániť.
"Americké filmy sú populárne, ale drahé. Treba na to zohnať dostatočne veľký balík reklamy," hovorí zástupca riaditeľa programového oddelenia CCTV Wang Ťien-chong.
CCTV je gigantom so 14-tisíc zamestnancami. Rovnako ako celá krajina prešla za posledných 20 rokov ohromnými zmenami. Pred olympijskými hrami v roku 2008 otvoria novú budovu s futuristickým dizajnom. Čo sa ani po rokoch nezmenilo, je zjavné už pri vstupe - stoja tam nástenky s červenými hviezdami a zástavami.
Ešte v osemdesiatych rokoch mala televízia len jediný kanál. "Ak vtedy bežal nejaký obľúbený program, ulice boli ľudoprázdne. Teraz to už tak nie je, ľudia si vyberajú," hovorí Wang Ťien-chong.
CCTV vysiela na 16 kanáloch, ktoré dopĺňajú miestne televízie kontrolované tiež štátom.
Dovedna v celej Číne vysiela 2500 televízií. Televízny boom prežívali pred desiatimi rokmi, keď vzniklo asi 3500 televíznych spoločností. Mnohé z nich však neskôr vo veľkej konkurencii zanikli a vláda dala aj CCTV jasne najavo, že nemôže len očakávať peniaze od štátu, ale musí zaujať divákov a predávať reklamu.
Dnes je jej vysielanie kombináciou spravodajstva, zábavy a propagandy. Okrem kanálov špecializovaných na správy, operu, vedu a technológiu, detské vysielanie či hudbu patrí do programovej skladby aj vojenský.
"Zaujíma veľa mladých ľudí. Tanky, stíhačky, výcvik a to, ako vyzerá každodenný život vojakov. Tí pomáhajú aj pri povodniach či zemetraseniach. Je dôležité, aby ľudia vedeli, ako armáda funguje," vysvetľuje zástupca programového riaditeľa.
Televízor dnes vlastní asi 90 percent Číňanova a 30 percent domácností uvádza, že má doma dva prijímače. Dobyť čínsky trh by bol pre súkromnú televíziu obchod storočia. Wang Ťien-chong ale mediálnym magnátom ako Rupert Murdoch, ktorý uspel v miliardovej Indii, nedáva nádej a je si istý, že CCTV bude svietiť hviezda ďalej. "Náš trh je už plný a nasýtený. Navyše, súkromný vysielateľ by musel investovať obrovskú sumu do technológií."
Autor: MAREK CHORVATOVIČ, Peking - Bratislava