Ondřej Sosenka v Moskve na trati za svetovým rekordom v hodinovke.
FOTO - ČTK
Mám radšej ťažší bicykel, tvrdí český cyklista - prestížny svetový rekord dosiahol na stroji, ktorý vážil 9,8 kg, samo zadné koleso 3,2 kg Dvadsaťdeväťročný Čech Ondřej Sosenka utvoril v pondelok v Mosve svetový rekord v cyklistickej hodinovke, keď prešiel štyridsaťdeväť kilometrov a sedemsto metrov.
Na pokorenie päťdesiatkilometrového míľnika mu chýbalo na štadióne v Krylatskom, presne pred štvrťstoročím dejisku olympijských hier, necelé kolo. Kráľovský rekord dosiahol málo známy pretekár, ktorého poznali v renomovaných pelotónoch azda iba tým, že meria dva metre.
Federácia určila: Súťaží pretekár, nie bicykel
V histórii až deväť pretekárov prešlo za hodinu viac ako päťdesiat kilometrov. Ich rekordy však v roku 2000 vymazali. Najviac dosiahol 6. septembra 1996 Brit Chris Boardman. Za 60 minút 56,375 kilometra.
Supervýkony a pokusy o ne, boli takmer na mesačnom poriadku v trojročnici 1993 - 1996 na strojoch, ktoré sa bicyklu podobali iba tým, že mali dve kolesá.
Preambula nových pravidiel Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI) však hovorí: "Cyklistika je športom schopností pretekárov a nie ukážkou technickej zručnosti výrobcov." Túto podstatu výkony nespĺňali.
Nepomohli ani slávne tváre
Medzi cyklistami, ktorí hltali rekordné kilometre v hodinovke, boli mimoriadne slávne mená. Predovšetkým Španiel Miguel Induraín, päťnásobný víťaz Tour de France, dvakrát najlepší na cestách Giro d' Italia i majster sveta.
Španiel z Navarry bol exkluzívnou reklamnou tvárou výrobcov, ktorí menili aerodynamiku bicyklov, vkladali do rámov bizarných tvarov hmoty na zníženie odporu vzduchu a montovali detaily na umelé zrýchľovanie pohonu. Príprava na náročný rekord v hodinovke zase skvelou mediálnou prezentáciou.
Všetko sa začalo zdanlivo nevinne - obrovské zadné diskové koleso pôsobilo ako zotrvačník. Kvapkou, ktorou voda pretiekla krčah, bola zmena posedu. Pretekár na bicykli skôr ležal ako sedel. UCI urobila opatrenia: kolesá musia mať rovnaký priemer, rám sa vrátil k trojuholníkovej alebo kosoštvorcovej klasike. Použitie špeciálneho bicykla len na rekord zakázali.
Rekord v hodinovke je v cyklistike azda najprestížnejší. Vyžaduje schopnosti dráhara i pretekára na ceste. Federácia po upratovaní v roku 2000 uznala posledný platný výkon legendárnemu Eddymu Meckxovi z roku 1972 - 49,431 km.
Bordman skončil i začal
Novú históriu začal ten, ktorý ju ukončil. Ešte v roku 2000 už na klasickom bicykli zlepšil rekord Boardman - 49,441 km. Liverpoolčan, otec štyroch detí, bol skvelým časovkárom. Na Tour de France 1994 prešiel prológ v neskutočnom priemere 55,152 km/hod.
Čech nie je v žiadnom prípade takým esom. Vyhral preteky Okolo Slovenska (1999), Okolo Poľska (2001, 2004), Preteky mieru (2002). Domáci titul získal viackrát na dráhe ako stíhač, na ceste v časovke. Mimoriadny úspech do pondelka nedosiahol.
O svetovom rekorde začal rozmýšľať, keď mu nevyšiel plán štartovať na Giro d' Italia. Sosenka jazdí za taliansky klub Caffé Mokambo. Zblížil sa s legendárnym cyklistom Francesscom Moserom, ktorý dnes vyrába bicykle.
Finta s ťažkým kolesom
O nich na svojej internetovej stránke píše: " Celú históriu sprevádza snaha zdokonaľovať bicykel v zmysle hmotnosti, čo je čiastočná pravda. Ľahké musí byť všetko, čo sa točí. Čiže nie koleso ako také, ale drobné súčiastky. Mám radšej ťažší bicykel. Ak si poctivo odtrpíte prvé kilometre, ide rýchlejšie."
UCI predpisuje iba minimálnu váhu bicykla - 6,80 kg. Sosenkov pri rekorde mal 9,8 kg. Bol to rekordný fígeľ, o ktorom vedelo do poslednej chvíle iba osem ľudí. Zadné koleso vážilo 3,2 kg.
"Komisári UCI behali sem-tam, premeriavali ostošesť, ale nič proti pravidlám nenašli. Rozmýšľal som o tom kolese. Dal som sa presvedčiť na niečo úplne netradičné. Je neuverireľné, akú drinu predstavuje udržať taký stroj pomocou kormidla s rozpätím 36 centimetrov," vysvetľuje svetový rekordér.
Dvojmetrová postava v prípade hodinovky nie je hendikepom. "Pôsobí na mňa síce väčší odpor vzduchu, ale mohol som mať najťažší prevod v histórii hodinovky - 55 x 13," poznamenal Sosenka pre denník MF Dnes.
Sosenka na jedno šliapnutie o 360 stupňov prešiel presne deväť metrov, Boardman pri poslednom 8,2 m, pri zrušenom - 9,2 m.
Z rekordov v hodinovke
18. 7. 2005 Moskva Sosenka (ČR) 49,700
25. 10. 1972 Mexiko Merckx (Belg.) 49,431
29. 6. 1956 Miláno Anquetil (Franc.) 46,159
7. 11. 1942 Miláno Coppi (Tal.) 45,798
3. 7. 1898 Denver Hamilton (USA) 40,781
11. 5. 1893 Paríž Desgrasnge (Franc.) 35,325
Sosenkov bicykel pri svetovom rekorde
Rám: Moser, celokarbonový z materiálu Dedaccia (taliansky výrobok)
Galusky: Vittoria (talianske)
Pedále: Look (americké)
Prehadzovač: Gebhardt (český)
Reťaz: ČZ (česká)
Celková hmotnosť: 9,8 kg
Bicykel z roku 1996, na ktorom Chris Boardman utvoril svetový rekord. Výkony na takýchto strojoch potom medzinárodná cyklistická federácia zrušila. FOTO - INTERNET
Vizitka Ondřeja Sosenku
Narodený 9. decembra 1975 v Prahe
Stav: slobodný
Výška, hmotnosť: 200 cm, 80 - 82 kg
Tep: maximálny 206, v pokoji 40 - 45 Tréneri: Otakar Fiala, Pavel Vršecký
Najobľubenejšie etapové preteky: Tour de Suisse Voľný čas: rybárčenie, varenie, dlhé večerné prechádzky