Andrej Kivilev * 21. 9. 1973 = 12. 3. 2003 |
Na rozdiel od rozšíreného názoru nepredstavujú pre bicyklistov tú najväčšiu hrozbu automobily - podľa štatistík sa na osemdesiatich percentách pádov podieľajú len cyklisti samotní. Ďalšie údaje vravia, že nosenie prilby znižuje riziko úrazu hlavy o 85 percent. Hoci Fabio Casartelli bol zvyknutý nosiť pri zjazdoch prilbu, v okamihu nehody ju na hlave nemal. Dôvodom mohlo byť to, že bolo mimoriadne teplo, alebo skutočnosť, že išlo o relatívne krátky úsek, po ktorom nasledovalo ďalšie dlhé stúpanie na Col de Mente. Možno si myslel, že na tých pár minút nestojí zato sa s ňou otravovať a nechal si ju zavesenú na riadidlách.
V otázke, či by mu zachránila život, sa názory rôznia. Podľa mienky hlavného lekára Tour de France doktora Gerarda Porteho by "helma nepomohla, pretože to bola tvár a nie vrch hlavy, ktorá utrpela náraz." Vzhľadom na skutočnosť, že o spôsobe úmrtia neboli žiadne pochybnosti, sa súdna pitva neuskutočnila. Jediným ďalším svedectvom tak zostane názor doktora Michela Disteldorfa, francúzskeho lekára, ktorý robil obhliadku mŕtvoly v Tarbes, kam Casartelliho helikoptérou po úraze previezli: "Prišlo k nie veľmi rozsiahlemu, ale zato o to silnejšiemu nárazu na vrchu lebky, pár centimetrov vľavo od centrálnej osi. Na rozdiel od viacerých správ neprišlo k žiadnym zraneniam v tvárovej časti. Náraz spôsobil viacero zlomenín, vnútrolebečné krvácanie a následné krvácanie z nosa, úst a uší."
Vtedajší tímový lekár Motoroly doktor Massimo Testa (zhodou okolností rovnako ako Casartelli rodák z Coma) si vzhľadom na rýchlosť 90 km/h a spôsob nárazu aj po desiatich rokoch myslí: "V tomto konkrétnom prípade by pravdepodobne ani prilba nepomohla, ale vo všeobecnosti som veľkým zástancom jej nosenia. Videl som už veľa škaredých pádov, ktoré športovci vďaka nej prežili."
Nosenie prilieb bolo nevyriešeným problémom cyklistiky po dlhé roky. Hoci v niektorých krajinách a vekových kategóriách bolo už dávnejšie povinné, jednotný prístup neexistoval. Keď sa Medzinárodná cyklistická federácia pokúsila v roku 1991 presadiť ich povinné nosenie, stroskotal jej zámer na štrajku pretekárov, ktorí argumentovali rizikom prehriatia organizmu.
Ani smrť Fabia Casartelliho v tomto ohľade nič nezmenila. Na prelomenie bariér bolo potrebné počkať na rok 2003 a ďalšie nešťastie - smrť Andreja Kivileva (štvrtý z Tour de France 2001) na pretekoch Paríž - Nice.
Nosenie prilieb sa stalo povinné 1. januára 2004.
Zdroj: Gazzetta dello Sport, L'Equipe, Sunday Times, Velo News, ZDF
Autor: Jozef Bielik