Romantika v kanáloch

Splavovanie riek patrí medzi populárne dovolenkovanie najmä medzi mladými, športovo aspoň priemerne zdatnými ľuďmi. Väčšina našincov totiž pod splavom chápe skupinu niekoľkých malých kanoe, ktoré sa vyhýbajú kladám a hatiam Hrona a potom sa spomína, ...

Kým u nás je to ešte skôr rarita, v západnej Európe parí medzi mimoriadne obľúbené dovolenky plavba po riečnych kanáloch Francúzska, Nemecka, Holandska či Írska. Veľké lode však nekormidlujú žiadni kapitáni, ale po krátkej inštruktáži samotní dovolenkári. Plavba môže byť orientovaná tematicky - na prírodu, históriu, technické pamiatky a zaujímavosti či na gastronómiu. Na loď si možno naložiť aj bicykle a počas plavby si urobiť bicyklové výlety do okolia kanálu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Splavovanie riek patrí medzi populárne dovolenkovanie najmä medzi mladými, športovo aspoň priemerne zdatnými ľuďmi. Väčšina našincov totiž pod splavom chápe skupinu niekoľkých malých kanoe, ktoré sa vyhýbajú kladám a hatiam Hrona a potom sa spomína, kto sa kde prevrátil. Bratislavčanka Barbora s priateľmi však zažila úplne odlišnú plavbu. Plavila sa Francúzskom na veľkej luxusnej lodi pre osem osôb, no nekormidloval ju žiaden profesionálny kapitán, ale jeden z partie. Plavba po riečnych kanáloch Francúzska, Nemecka, Holandska či Írska totiž nevyžaduje žiadne kapitánske skúšky a pokojne ju zvládnu aj rodiny s malými deťmi či dôchodcovia. Kým u nás je to ešte rarita, v západnej Európe je to jedna z bežných a mimoriadne obľúbených dovoleniek.

SkryťVypnúť reklamu

"O možnosti plaviť sa Francúzskom na lodi, ktorú by sme si celú prenajali a sami kormidlovali, nám povedali priatelia - jachtári," spomína Barbora, ako vznikol nápad na netradičnú dovolenku. "Majú radi vodu, no adrenalínu na mori si už užili dosť, preto hľadali ďalšie alternatívy. Keď objavovali tento spôsob splavovania, rozprávali o ňom tak nadšene, že sme neodolali a ôsmi zorganizovali podobnú výpravu."

Partiu tvorili manželské páry v strednom veku, ktoré nechceli veľa adrenalínu, no chceli sa hýbať a byť v prírode.

"Málokto z nás je zdatný športovec, naopak, väčšinou sme všetci 'kinedrilové typy', ktoré na mori trpia morskou chorobou. Plavba na pokojnom vodnom kanáli sa nám preto zdala ideálna. Budeme mať pohyb, budeme na čerstvom vzduchu, veľa uvidíme a užijeme si luxus aj romantiku krásnej lode."

SkryťVypnúť reklamu

Kapitánom bez papierov

Keďže Barbora neobjavila na Slovensku žiadnu cestovnú kanceláriu, ktorá by takéto cesty sprostredkovala, pomohli jej priatelia jachtári a internet, kde našla všetky potrebné informácie.

"Hoci sme si prečítali, že na loď nemusí mať nikto z posádky kapitánske skúšky, predsa len, keď sme zbadali obrovské plavidlo, nebolo nám všetko jedno. No potom sme videli rodinu s malým dieťaťom, ďalšiu s handicapovaným chlapčekom alebo manželov - dôchodcov, ktorí sa vybrali na plavbu úplne sami - a to nás trochu upokojilo. V prístavisku potom jeden z nás podstúpil hodinovú inštruktáž, ako sa loď ovláda, a vyskúšal si plavbu popod most medzi piliermi. Ešte sme dostali zopár pokynov, že treba rešpektovať značky a signály, plaviť sa maximálnou rýchlosťou päť až osem kilometrov za hodinu, jazdiť iba za denného svetla či neničiť vegetáciu pozdĺž brehov, a to bolo všetko. Naozaj to stačilo, lebo loď pláva pomaly, v kanáli nehrozia plytčiny ani prekážky. A v plavebných komorách, pomocou ktorých sa prekonávajú výškové rozdiely, sú odborníci, čo vám cez ne pomôžu. Takže loď môže kormidlovať naozaj každý. Veď sme sa po čase aj všetci osmelili a postupne sa vystriedali pri kormidle."

SkryťVypnúť reklamu

Gurmánska plavba

Hoci slovo kanál neznie veľmi romanticky, výletníkov nečaká plavba po žiadnej stoke, ale po umelo prekopanej vodnej ceste spájajúcej dve rieky, jazerá, moria alebo oceány. Plaviť sa po umelo vybudovaných kanáloch sa dá napríklad v Írsku, Holandsku, Nemecku či Francúzsku.

"Na výber je množstvo trás, takže kto by ich chcel absolvovať všetky, má o dovolenku postarané na dlhé roky. Okrem toho, trasy sú tematicky rozdelené, aby si každý mohol vybrať, čo ho zaujíma. Plavba môže byť orientovaná na prírodu, históriu, technické pamiatky a zaujímavosti, ale aj na gurmánov. My sme si vybrali práve francúzsku gastronómiu. V prístave sme dostali plánik, kde boli tipy na zaujímavé farmičky, výrobne domácich syrov, vín či pravého šampanského, a už bolo len na nás, kde zakotvíme a čo si pôjdeme pozrieť."

SkryťVypnúť reklamu

Plavba po moste

Najslávnejší z kanálov je francúzsky Canal du Midi, ktorý je technicko-historickou pamiatkou zo stredoveku. Za Ľudovíta XIV. ho nazývali kráľovským kanálom dvoch morí, lebo spojil Atlantický oceán so Stredozemným morom. Je asi dvadsať metrov široký, dva metre hlboký a v stredoveku mal veľký význam pre obchodníkov. Už sa nemuseli týždne plaviť okolo Pyrenejského polostrova, kde ich na voľnom mori ohrozovali búrky a pri španielskych brehoch piráti. Lode sa ním preplavili ani nie za dva týždne a výškové rozdiely prekonávali za pomoci šesťdesiatich troch plavebných komôr.

"Úžasný technický unikát, ktorý patrí do svetového dedičstva UNESCO, napríklad zahŕňa križovatku dvoch riek. Ponad ne vedie most a keď sa napustí vzdúvadlo, možno sa po moste preplaviť."

SkryťVypnúť reklamu

Štartujeme

Barborina partia však túto trasu neabsolvovala. Vybrali si takú, ktorá sa začínala čo najbližšie k švajčiarskym hraniciam, aby nemuseli šoférovať ďaleko do francúzskeho vnútrozemia a cestou prespávať po hoteloch.

"Spravili sme to tak, že vo Viedni sme naložili autá na auto-vlak, prespali vo vlaku, ráno sme nasadli do aút už pri švajčiarsko-francúzskej hranici a vydali sa k prístavu, aby sme sa nalodili na našu loď."

Prevádzkovatelia dovolenkových lodí vraj myslia na všetko. V prístavoch sú vybudované nástupné stanice, kde turista nájde všetko, čo potrebuje.

"Môžete si tam počas celej plavby nechať zaparkované auto, po ceste sa máte kde osprchovať, ísť na toaletu. Okrem toho je tam požičovňa bicyklov so špeciálnymi tvrdými gumami, takže nehrozí defekt, tiež si možno kúpiť rybársky lístok alebo biočističe, lebo Francúzi veľmi dbajú na čistotu životného prostredia. My sme si výlet naplánovali tak, že keď sme dorazili do cieľa, dvaja z nás sa taxíkom vrátili po autá a prišli po nás. Nebol to problém, lebo hoci sme sa plavili vyše týždňa, prešli sme iba deväťdesiatštyri kilometrov. Samozrejme, kto chce, môže sa vrátiť k autu aj po vode, nám sa však nechcelo absolvovať rovnakú trasu."

SkryťVypnúť reklamu

Luxus a romantika

Nie je to lacná dovolenka, prenájom celej lode vyjde na stotisíc korún.

"Keď sa však suma rozrátala na osem ľudí, nebolo to také strašné. Najmä, keď komfort je ako v luxusnom hoteli. Každá kajuta má vlastnú kúpeľňu, na lodi je výborne vybavená kuchyňa vrátane mikrovlnky a obrovskej chladničky a mrazničky. Keď je zima, dá sa zakúriť, pri štarte dostanete benzín, ktorý vydrží na celú plavbu. Obytná časť lode je takmer celá presklená, čo umožňuje sledovať okolitú krajinu, aj keď prší. Naopak, za slnečného počasia možno otvoriť všetky okná aj strechu."

K dispozícii je aj salón, kam sa zmestí celá posádka, no najkrajšie sú vraj posedenia hore na palube.

"Tam človek zažije, čo žiaden hotel poskytnúť nemôže. Rieka umožňuje neustále nový pohľad na krajinu, ale úplne inú, než akú vidíte z auta. Plavili sme sa kútmi, kam akoby nevkročila ľudská noha. Míňali sme farmičky, stáda koní a kráv, úžasné zámky, mestečká. Pri brehoch stáli vidiečania a predávali domáce produkty. Zastaviť a kotviť sme mohli, kde sme len chceli. Keď sme si potrebovali doplniť zásoby vody, urobili sme tak v prístave mestečka, keď sme mali chuť na romantiku, zastali sme v úplnej divočine a loď priviazali o stromy. Na nás bolo, aký bude program, jediné, čo sme museli, bolo plaviť sa aspoň štyri hodiny denne, aby sa v generátoroch naakumulovala elektrina."

SkryťVypnúť reklamu

Ryby, bicykle a komory

Barbora rada spomína na večery, keď na palube popíjali víno a rybári ťahali z rieky šťuky a zubáče, ale aj na ranný opar, ktorý stúpal z pokojnej hladiny. Keď sa im cez deň nejaké miesto zapáčilo, loď zakotvila a posádka sa okúpala, alebo sa na bicykloch vybrala obdivovať usadlosť, zámok či miestny trh.

"Niekedy sme nechali na palube len kapitána a my sme išli na bicykloch po brehu. Boli sme dokonca rýchlejší než loď."

Príjemným vzrušením bolo prekonávanie vodných komôr. Mnohé sú krásne historické pamiatky.

"Niektoré sú už opustené, tie sme dôkladne preskúmali, iné majú obsluhu. Niekde dvere otvára malý chlapec, inde, ak je komôr viac za sebou, chodí chlapík na bicykli a postupne ich otvára."

SkryťVypnúť reklamu

Trafiť do komory nie je problém, lebo loď pláva pomaly a je dosť času na manévrovanie. "Hodíte lano a oni vás prevedú. Ale kto chce, môže to vyskúšať aj sám."

Spomalený život

Barbora si pochvaľuje, že plavbu absolvovali pred hlavnou sezónou, ktorá sa začína v máji. Vtedy je už totiž na kanáli poriadna premávka a pri vzdúvadlách treba čakať.

"Pre Francúzov je to totiž naozaj veľmi populárna dovolenka. Zaručene sa tam nikto nebude nudiť. Jeden náš kamarát najprv hundral, načo sa má trepať tak ďaleko, no keď potom ťahal ryby jednu za druhou, bol nadšený. Rovnako kamarát jachtár sa bál, čo bude na kanáli robiť. Kombinácia prírody, histórie a francúzskeho vidieka si ho však okamžite získali. No najmä, je to úžasný balzam na nervy. Žiaden stres, chaos, nič, čo by vytrhávalo z pokoja. Raz som čítala, že riečna loď spomaľuje život, a po tejto skúsenosti to môžem len potvrdiť."

SkryťVypnúť reklamu

FOTO - archÍv

Kombinácia prírody, histórie a francúzskeho vidieka si získajú každého, kto sa pre plavbu po kanáloch rozhodne. Plavba umožňuje neustále nový pohľad na krajinu, aký sa nám pri cestovaní autom len ťažko naskytne.

Plavbu po francúzskych kanáloch je lepšie absolvovať pred hlavnou turistickou sezónou, pretože počas nej je už na kanáloch poriadna premávka a pri vzdúvadlách treba čakať.

Najslávnejší z európskych kanálov je francúzsky Canal du Midi. Technický unikát zahŕňa aj križovatku dvoch riek. Ponad ne vedie most a keď sa napustí vzdúvadlo, možno sa po moste preplaviť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 525
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 187
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 843
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 981
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 716
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 791
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu