Seriózne spoločnosti ako Avon alebo Oriflame existujú už dlhé roky, robia veľké marketingové kampane a na rozdiel od podvodníkov a pyramídových hier predávajú reálny tovar. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK/AP |
Ľudia si na prvý pohľad mýlia firmy priameho predaja s rôznymi nelegálnymi spoločnosťami, ktoré svoj biznis postavili na pyramídovom systéme alebo jednoduchom podvode. Obom druhom podnikania sa na Slovensku, i v ďalších krajinách východnej Európy darí viac, ako hocikde inde.
Ich spoločným prvkom je však iba to, že od zamestnanca či spoločníka vyžadujú aktívny prístup k zákazníkom, prípadne ďalším obetiam. Rozdiel spočíva v tom, že zatiaľ čo firmy typu Oriflame alebo Avon, ktoré systémom multi-level-marketingu predávajú kozmetiku, ponúkajú za peniaze reálnu protihodnotu, pyramídové firmy a rôzni podvodníci pýtajú peniaze za fiktívny tovar alebo službu.
Pyramídovým systémom sa darilo vo východnej Európe najviac v 90. rokoch. Na Slovensku boli ich reprezentantmi nebankové subjekty typu AGW alebo BMG. Najdramatickejšie prebehol rozpad pyramídových schém v Albánsku. Do ich sietí sa nechalo nahovoriť zhruba 60 percent Albáncov. Po krachu sa v Albánsku stratili zhruba dve miliardy dolárov a nasledoval chaos, ktorý stál kreslo vtedajšieho premiéra a vyžiadal si dve tisícky mŕtvych.
Slušné firmy ako Avon alebo Oriflame zaznamenali úspech tiež najmä vo východnej a strednej Európe. Napríklad spoločnosti Avon vlani klesli obchody v USA zhruba o päť percent, na východoeurópskych trhoch pokračovala expanzia. Napríklad v Rusku sa zvýšil predaj zhruba o 80 percent.
Celosvetový pokles zaznamenáva aj švédsky Oriflame, ale v Rusku a Pobaltí vykázal rast o 13 percent. Podobne jeho slovenský biznis by mal tento rok dosiahnuť nárast o dvadsať percent.
Firmy, ktoré sa zaoberajú viacúrovňovým marketingom, sú združené v Asociácii priameho predaja. Jedným z princípov ich fungovania je striktný zákaz akejkoľvek aktivity charakterizovanej výrazom snowball (princíp snehovej gule). (ip, sita)