Firiem, ktoré pod zámienkou seriózneho podnikania lákajú peniaze, je na Slovensku niekoľko. Protihodnotou sú rôzne zľavy na tovar, ktorý by si ľudia za normálnych podmienok nekúpili. Inou výhodou je profitovanie zo vstupného poplatku nových členov. Na tomto biznise už firmy zarobili stovky miliónov korún.
Jednou z mnohých takýchto firiem je G-Profit Žilina s vyše dvomi tisíckami členov. Ak by si jej členovia kupovali stredne drahú kartu Štandard, vyzbierala by spoločnosť zhruba 75 miliónov korún. G-Profit ponúka za najnižší vstupný poplatok 17-tisíc ročné členské, ktoré umožňuje v internetovom obchode kupovať tovar so zľavami.
Aj po zlacnení vyjde tovar omnoho drahšie ako v inom obchode. Príkladom je odporúčaná cena výrobcu počítača Acer TravelMate za 54-tisíc. Cena pre člena v internetovom obchode G-Profit je 80-tisíc, pričom nie je uvedené, či je s daňou z pridanej hodnoty. No hlavnou pracovnou náplňou reprezentantov firmy je lákanie ľudí. "Peniaze získané z nákupu karty vkladáme do náboru nových členov," povedal zástupca firmy.
Internetovým obchodom sa zaoberá aj firma LeonardoVBC. Podľa riaditeľa Dušana Skaloša spoločnosť žiadne vstupné poplatky na získanie členstva nevyžaduje. "Členom sa môže stať po vyplnení formulára každý. Potom môže kupovať náš tovar so zľavou," povedal Skaloš. Podľa avíza, ktoré dostal denník SME, však firma za nákup karty pýta 7- až 35-tisíc korún. Ako protihodnotu ľudia dostanú zľavu na tovar v internetovom obchode, ktorý je taktiež drahší ako iné obchody s podobným zameraním.
Firma Leonardo VBC nie je neznáma ani v Česku. Redaktor iDnes v niekoľkých článkoch záverom minulého roku vyslovil podozrenie, že ide o telekomunikačného operátora, ktorý prevádzkuje svoje služby ilegálne. Firma jeho tvrdenia poprela. Akékoľvek ďalšie informácie o službe MobilNet sú pre nečlenov firmy LeonardoVBC nedostupné.
Jednou z mála firiem, s ktorou je ukončené trestné stíhanie a podaný návrh na obžalobu v súvislosti s trestným činom podvodu, je JP-Seven El. Ide o jeden z nelicencovaných subjektov, ktorým dôverčiví ľudia zverili svoje peniaze. Firma nalákala štyritisíc ľudí od ktorých získala viac ako 100 miliónov korún. (ip)