BRATISLAVA – Niekoľkokrát prerábaný zákon o obchodných reťazcoch sa vlani zmietol zo stola s kritikou, že vytvára na trhu nerovnaké konkurenčné podmienky. Obchodníci tento zákon zatratili, ale výrobcovia sa nevzdali snahy o jeho znovupresadenie. „Veľké obchodné systémy nás tlačia do takých nevýhodných podmienok, že ten zákon je potrebný. Momentálne zbierame negatívne skúsenosti, ktoré sa doteraz vyskytli v dodávateľských vzťahoch a predložíme to na Protimonopolný úrad SR,“ uviedol nedávno predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Ivan Oravec.
Na pôde komory sa uskutočnilo aj stretnutie výrobcov, ktorí sa chcú zjednotiť v tlaku proti obchodným systémom. Jednotlivo sa však boja poukazovať na ich diskriminačné praktiky, aby na to nedoplatili v obchodných vzťahoch. Preto sa rozhodli vypracovať spoločnú analýzu pod hlavičkou Únie potravinárov. Najodvážnejšie sa zachovala spoločnosť Palma-Tumys, ktorá pred pár týždňami sama vyzvala dodávateľov, aby sa nebáli a nielen anonymne, ale na pôde komory aj adresne dávali svoje pripomienky. Ich výslednú analýzu komora zverejnila včera. Odovzdá ju na Protimonopolný úrad, ktorý má v máji vyhodnotiť situáciu a navrhnúť riešenie aj vláde.
Podľa zistení komory neúnosnosť obchodných podmienok sa odráža napríklad v tom, že tlak reťazcov spôsobuje zrážky z ceny výrobkov takmer až o tretinu. Dodávateľské podmienky podľa výrobcov často nezabezpečujú ani minimálnu rentabilitu. Dodávatelia musia o dohodách mlčať, nesmú zverejňovať fotokópie zmlúv. „Naše firmy sú závislé od veľkých systémov, lebo cez ne sa realizuje až 65 percent niektorých potravinárskych výrobkov,“ uviedol Ján Šimunek zo spomínanej komory. Malé sklady a obchody zanikajú a reťazce podľa neho uprednostňujú vlastné obchodné značky, zvyšujúce anonymitu produktov a závislosť dodávateľov. Ako pripustili pre SME viacerí výrobcovia (len anonymne), prístupy reťazcov sú síce takmer rovnaké, ale aj tak k najnegatívnejším skúsenostiam zaraďujú kontakty s Carrefourom a Kauflandom a medzi najbenevolentnejších patrí Tesco.
Problém zákona o obchodných reťazcoch, ktorý pôvodne vypracovalo ministerstvo hospodárstva, je v tom, že ani v EÚ, ani v OECD neexistuje jednotný názor na posudzovanie správania veľkých obchodných systémov. Každá krajina si upravuje túto oblasť po svojom podľa historicky vyvinutej situácie, ale s ohľadom na to, aby nebola kritizovaná zo zvýhodňovania niektorých subjektov na trhu. V susedných porovnateľných štátoch právny mechanizmus v tejto oblasti tiež neexistuje. Sú však snahy o ich zavedenie. Vicepremiér Ivan Mikloš pred polrokom uviedol, že riziká, ktoré zákon o obchodných reťazcoch pomenúva, sú „riziká zneužitia ekonomickej sily, a to už je štandardným problémom legislatívy upravujúcej ochranu domáceho trhu“.
TÁŇA RUNDESOVÁ