Vtip je v tom, že prostredníctvom dobre vymysleného scenára dokážete vtiahnuť ľudí do hry. A ľudia sa uvoľnia, i keď vedia, že sú hodnotení. FOTO - ARCHÍV SME
em do pätnásť rokov, môže to však byť niečo omnoho vážnejšie - napríklad pozvánka na personálny audit.
Personálny audit si firma objednáva napríklad vtedy, keď potrebuje zistiť potenciál svojich zamestnancov. Donedávna sa však u nás všetky audity robili prísne vážnou formou a pre hodnotených zamestnancov znamenali pomerne veľké duševné vypätie, pretože vedeli, že sú hodnotení a že toto hodnotenie môže významne ovplyvniť ich ďalšiu kariéru vo firme.
"Pripravovala som na Slovensku už množstvo personálnych auditov, prešli nimi tisícky ľudí a viem, že pre hodnotených zamestnancov to môže byť nepríjemné až frustrujúce," hovorí odborníčka na personálne posudzovanie, audity a Assessment Centrá Dagmar Sliacka. ,,Auditom zisťujme ich schopnosti a možnosti rozvoja, ale títo ľudia často nedokážu podať skutočne ideálny výkon práve preto, že sú pod tlakom."
Novinkou na poli personálnych auditov je takzvaná hra. ,,Takéto podujatia sa dajú používať napríklad na zlepšenie imidžu firmy, na zlepšenie vzťahov medzi firmou a klientmi, alebo na personálne a hodnotiace účely," vysvetľuje Marek Veselický zo spoločnosti Farbyka, ktorá hry u nás pripravuje.
"Vtip je v tom, že prostredníctvom dobre vymysleného scenára dokážete vtiahnuť ľudí do hry. A ľudia sa uvoľnia, i keď vedia, že sú hodnotení. Zabávajú sa a pritom môžu odhaliť schopnosti a zručnosti, ktoré v strese klasického hodnotenia nie sú schopní prejaviť," hovorí Dagmar Sliacka.
Ak chce firma hru využiť na personálne účely, jedným z jej účastníkov je aj skúsený hodnotiteľ, ktorý sleduje reakcie ľudí. Vtedy je ďalším krokom work-shop, kde sa zamestnanci firmy pod vedením odborníka pokúsia spracovať zážitky a poznatky z hry a zamyslieť sa nad tým, čo v sebe vďaka nej objavili a čo to pre nich môže znamenať v pracovnom aj súkromnom živote.