Minister financií Ivan Mikloš a minister hospodárstva Pavol Rusko majú rozdielny názor na podporu zahraničných investorov. Rusko uprednostňuje ich dotovanie, podľa Mikloša už takú vysokú podporu nepotrebujú.
ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA - Na výške investičných stimulov pre juhokórejskú firmu Hankook sa vládna koalícia stále nevie dohodnúť. Ministerstvo financií považuje subvencie za nereálne vysoké. KDH svoj odmietavý postoj zdvodňuje sumou podpory na jedno pracovné miesto. Minister hospodárstva Pavol Rusko varuje, že ak Slovensko nepomôže investorovi sľúbenými stimulmi (približne štyri miliardy korún), Hankook môže od pôvodného zámeru ustúpiť a postaviť nový závod v Maďarsku, alebo Poľsku.
Podľa analytika Tatra banky Róberta Pregu Slovensko zatiaľ potrebuje investorov stimulovať. "Na druhej strane každá subvencia narušuje podnikateľské prostredie. Keďže dnes sa bez stimulov asi nezaobídeme, treba ich aspoň regulovať. Stanoviť jasné pravidlá ako sa budú poskytovať. Nemôže sa zverejňovať výška podpory ex post," povedal Prega.
Podobnú námietku vzniesol začiatkom tohto týždňa minister financií Ivan Mikloš. "Problém je aj v tom, že o tomto investičnom stimule rokujeme ešte predtým, ako budeme rokovať o štátnom rozpočte, a to z dôvodu časového tlaku zo strany investora," povedal Mikloš. Ekonomickí ministri v pondelok navrhli vláde neodporučiť investičnú zmluvu aj pre nedostatky technického a legislatívneho charakteru.
Názory KDH po koaličnej rade predstavil minister spravodlivosti Daniel Lipšic: "Dať tieto peniaze 1500 perspektívnym zamestnancom je už trošku veľa. Suma 3,6 milióna korún na jedno pracovné miesto je podľa mňa za hranicou rozumnosti," povedal Lipšic.
Výška investičných stimulov v prepočte na jedného zamestnanca pri najväčších investíciách neustále rastie. Automobilka PSA, ktorá ohlásila svoj príchod v januári 2003, dostala dotácie presahujúce päť miliárd korún. Jedno pracovné miesto v PSA tak Slovensko vyšlo 1,4 milióna korún.
KIA pri Žiline si Slovensko vybrala vlani v marci. Podpora na zamestnanie jedného človeka sa už zvýšila na 1,9 milióna korún. Výška pomoci Hankooku na jedno pracovné miesto by podľa Ruskovho návrhu prevyšovala viac ako 1,5-násobne predchádzajúcu investíciu KIA a bola by zrejme jednou z najvyšších, akú kedy Slovensko poskytlo. Podľa návrhu rezortu hospodárstva mal Hankook dostať subvencie vo výške rovnajúcej sa 21 percentám investície, teda vyše 4 miliardy korún. Firma plánuje zamestnať 1600 ľudí, čo znamená, že jedno miesto by získalo dotáciu 2,5 milióna korún.
Štátna pomoc v Európskej únii*
štát priemer 2000 - 2003 podiel
(mil. eur) na HDP (%)
Česko 1980 2,80
Poľsko 2410 1,29
Maďarsko 571 1,04
Slovinsko 139 0,69
Slovensko 118 0,51
Estónsko 7 0,11
EÚ-10 spolu 5650 1,42
EÚ-15 34000 0,39
* bez poľnohospodárstva a dopravy Zdroj: EK
Podpora pracovných miest
výška pomoci plánovaná pomoc na jedno
(v mld. Sk) zamestnanosť miesto (v mil. Sk)
Hankook 4,0 1600 2,5
KIA Motors Slovakia 5,4 2800 1,9
Peugeot Citroen
Automobiles Slovakia 5,0 3500 1,4
Mobis Slovakia 1,4 1000 1,4