ného muža bez mobilu," cituje agentúra SITA profesora psychológie a autora štúdie Davida Strayera. Vodiči, ktorí počas jazdy telefonujú, sú o 18 % pomalší pri stláčaní bŕzd a riziko, že do niekoho narazia zozadu, sa zdvojnásobuje.
Vodiči o rizikách vedia, napriek tomu telefonujú. Podobné je to s bezpečnostnými pásmi. Policajná psychologička Zuzana Porubčanová vidí ľahostajnosť vodičov napríklad pri používaní pásov v tom, že nie vždy sú úplne presvedčení, že im pásy môžu zachrániť život, lebo nemajú istú "sociálnu skúsenosť". S mobilnými telefónmi je to podobné.
Podľa psychologičky sa dá praktická skúsenosť nahradiť, ale ani nie tak trestami, ako systematickou prípravou pri osvojovaní si novej zručnosti. "Máloktorý vodič si programuje fakt, že bude obeťou dopravnej nehody práve on. Preto sú podľa mňa lepšie výraznejšie preventívne opatrenia ako represia. Napríklad ukázať rôzne následky," hovorí Porubčanová.
(rf)