Bývalému štátnemu tajomníkovi ministerstva vnútra, dnes nezávislému poslancovi Ladislavovi Polkovi sa zdá myšlienka na zvýšenie rýchlosti 130 kilometrov za hodinu nebezpečná. "Mnohí aj tak jazdia 140. Keby sme povolili 140, jazdili by 150," myslí si Polka. Nie je však ani za znižovanie rýchlosti.
V Európe občas zaznie návrh na zjednotenie povolených rýchlostí na jej cestách, ale iniciatíva vždy veľmi rýchlo ustane. Polka nevie podľa čoho by sa rýchlosť zjednocovala, keďže napríklad v Grécku sú diaľnice iné ako v Nemecku. "Naše diaľnice na severe sa asi tiež nebudú dať porovnávať s maďarskými," hovorí.
Automobilový pretekár a poslanec ANO Jirko Malchárek je tiež proti zvýšeniu rýchlosti, lebo vysoká rýchlosť musí ísť "ruka v ruke so zručnosťou vodičov". Podľa neho sa u nás urobilo veľmi málo pre doškoľovanie vodičov, aby si mohli vyskúšať limity. "Nemáme nijaký testovací okruh, ako je to vo všetkých civilizovaných európskych krajinách. Ak by si vodiči mohli vyskúšať svoje vozidlá a zručnosti v kritických situáciách, mohli by vyhodnotiť svoje vodičské schopnosti, potom by sme možno začali diskutovať o zvýšení rýchlosti. Ale zatiaľ by som bol veľmi opatrný," hovorí.
Tvrdí, že mnohí vodiči si kúpia lepšie a výkonnejšie auto a myslia si, že sa tým zlepšila aj ich jazdecká výkonnosť. "Žiaľ, nie je to tak." So stotridsiatkou by nehýbal ani smerom dolu, lebo zástancom nižšej rýchlosti nič nebráni, aby jazdili pomalšie. "Aj keď niekto štatisticky vyhodnotí, že najhoršie nehody sú pri vysokých rýchlostiach, nie je to presný ukazovateľ. Sú dôsledkom nezvládnutia a zlej výkonnosti, nesústredenia."
(rf)