"Štandard hovorí, aké majú byť nastavené parametre," hovorí vedúci katedry technológie a manažmentu stavieb na Stavebnej fakulte Žilinskej univerzity a nezávislý poslanec Ján Mikolaj. Všetky diaľnice u nás sa projektujú na ‚návrhovú rýchlosť' 130 km za hodinu. "Od rýchlosti závisí smerové riešenie, výškové riešenie, kategória komunikácie." Na stavebnej fakulte je na to špecializovaný predmet.
Pri návrhoch je dôležitá najmä šírka, klopenie zákrut, prevýšenia a ide o prísne odbornú záležitosť. Podľa Mikolaja treba vždy zohľadniť aj cenu, lebo kilometer diaľnice by sa napríklad zo 400 miliónov mohol pri návrhovej rýchlosti 160 kilometrov za hodinu vyšplhať na dvojnásobok.
Rozdiel tiež je, či diaľnica leží na rovine, alebo v horách. Napríklad od Žiliny smerom na Poľsko bude v okolí Skalitého návrhová rýchlosť niekde 90, niekde 110, niekde 120.
Na niektorých úsekoch diaľnice sa zasa znižuje cestovná rýchlosť (ktorou vodič skutočne ide). Typickým príkladom je úsek z Bratislavy do Trnavy v piatok popoludní, keď je diaľnica taká preplnená, že cestovná rýchlosť prudko klesá. (rf)