FOTO |
LONDÝN - Britskí umeleckí kurátori objavili pod jedným z najznámejších diel talianskeho renesančného umelca Leonarda da Vinciho úplne neznámu kompozíciu. Ide o obraz Madona v skalách - doteraz sa vedelo, že da Vinci tento motív spracoval dvakrát, a to medzi rokmi 1483 a 1508.
Londýnsku verziu považovali odborníci za iba menej hodnotnú kópiu originálu, ktorý sa teraz nachádza v parížskom Louvri. Nedokončenú kresbu pod vrchnou maľbou objavili kurátori londýnskej Národnej galérie, keď sa za pomoci infračervených lúčov snažili objasniť, ako da Vinci postupoval pri kopírovaní "parížskeho" originálu. Objavili dve podmaľby - jedna súhlasila s originálnou Madonou v skalách, ale druhá zobrazovala Madonu s otvorenou náručou.
"Rozhodne nejde o žiadnu kópiu, pretože Leonardo mal pôvodne celkom jasný úmysel začať niečo úplne nové," povedal kurátor Luke Syson.
Da Vinci dostal objednávku od milánskeho vojvodcu Mora na Madonu v skalách, ktorá mala tvoriť strednú časť triptychu oltára kostola San Francesco v Miláne. Pracoval na ňom v rokoch 1483 až 1493, obraz sa však Morovi tak zapáčil, že si ho nechal a neskôr skončil v Louvri.
Iná verzia tvrdí, že autor chcel za obraz od zákazníkov nehorázne peniaze, a keď ich nedostal, predal ho inde. Potom však pôvodní objednávatelia od neho obraz žiadali, a tak sa do kostola dostala v roku 1508 "kópia" pôvodného obrazu. Podľa britských znalcov však tento obraz začal Leonardo robiť s podstatne inou kompozíciou, než akú nakoniec dokončil - a o tom svedčí práve čerstvý nález. Syson si myslí, že objednávatelia novú kompozíciu odmietli a maliar sa musel vrátiť k pôvodnej verzii. "Domnievam sa, že Leonardo bol prinútený od tejto novej nádhernej predstavy upustiť. A z istého hľadiska to bola veľká škoda." (čtk)
FOTO - REUTERS