ova a znova. Ako čitatelia, ale aj ako pisatelia.
Takým pisateľom vo svojom najpodivuhodnejšom diele Keď cestujúci jednej zimnej noci je aj predstaviteľ talianskeho neorealizmu Italo Calvino.
Všetci, čo sa dotkli tohto diela, sa zhodujú v jednom. Calvinova záhada fascinuje. Sú to poviedky s koncom, ktorý je na čitateľovi? Je to ustavičné hľadanie začiatku jednej knihy? Alebo je to autorova hra s čitateľom, aby dielo starostlivo a nie povrchne vnímal, aby sa stal súčasťou sveta, informácií a zážitkov, ktoré sa valia aprelínajú, tak ako život?
Hlavnou postavou je čitateľ a ten určuje svoje vnímanie diela. Calvino naňho kladie obrovské nároky, ale zároveň vieme, že si ho váži a nepodceňuje. Čitateľ sa do Calvinovho sveta má a vie dostať a má a vie ho pochopiť. Preto mu dáva možnosť vracať sa ku knihe znova a znova.
"Dostal som nápad na román len zo samých románových začiatkov. Hrdinom by mohol byť čitateľ, ktorého čítanie je stále prerušované. Čitateľ si kúpi nový román A od autora Z, ale je to chybný výtlačok, a tak sa nedostane za začiatok. Vráti sa do kníhkupectva, aby román vymenil..."
Hra sa opakuje. Čitateľ "posadnutý" túžbou po pravde môže akt znovu opakovať, alebo hľadať v knihe. A to je Calvinov zámer. Kniha vyzerá ako polotovar, ale nič viac neexistuje. Len čitateľ s veľkým Č, ktorý sa ponorí do hry. Italo Calvino je cestovateľom vo svete fantázie a vyzýva na to i čitateľa.
"Naopak, odpovedám, kým sme, kým je každý z nás, ak nie kombináciou skúseností a zážitkov, informácie, prečítaných kníh, vysnívaných predstáv? Každý život je encyklopédia, knižnica, inventár predmetov, vzorkovnica štýlov, kde sa všetko neprestajne znovu a znovu mieša a všemožne preskupuje." |
Narodil sa vroku 1923 na Kube talianskym rodičom, ktorí sa o rok s dieťaťom vrátili do vlasti. Otec syna viedol starostlivou rukou a syn vnímal prírodu, svet okolo, ale i knihy a vzdelanie. Fašizmus ho prinútil pridať sa k partizánom a jeho prvotina Cestička pavúčich hniezd je knihou o partizánoch a malom chlapcovi.
Zmes realizmu a fantázie sa stali základom celej jeho tvorby. Promoval v Turíne, kde študoval literatúru a zapojil sa do politického hnutia. Učaroval mu komunizmus, päťdesiate roky ho však navždy zbavili ilúzie o novej komunistickej budúcnosti. S ideológiami akéhokoľvek typu preto začal polemizovať.
Hľadanie roly intelektuála v povojnových časoch sa odráža v diele Barón na strome. Nasleduje Rozpoltený vikomt a Neexistujúci rytier. Skúša aj sci-fi poviedky Kozmické grotesky a experimentuje s tarokovými kartami v Hostinci skrížených osudov. Román inšpirovaný Marcom Polom a jeho knihou Milión sa volá Neviditeľné mestá. Experimenty vrcholia práve knihou Keď cestujúci... "Musel som teda napísať začiatky desiatich románov od imaginárnych autorov. Všetci autori museli byť nejakým spôsobom odo mňa odlišní a zároveň rozdielni medzi sebou."
Ako plodný autor a publicista cestuje Calvino po celom svete a stretáva sa s významnými osobnosťami. Prednáša v Amerike, fascinuje ho Južná Amerika a jej autori, ktorí vytvárajú magický realizmus vari aj pod jeho vplyvom. Umiera v roku 1985.
Italo Calvino je podnetom pre mnohé štúdie o realizme, neorealizme, fantastickej literatúre, magickom realizme. Je aj čítaným autorom, pozorný a citlivý čitateľ v jeho knihe Keď cestujúci jednej noci nájde všetko, čo mu pomôže komplikovaný a niekedy aj nevysvetliteľný svet priblížiť. V každom prípade geniálny nápad dáva dielu onú jedinečnosť, ktorú vyžadujeme od dobrej knihy.
Autor: ds